Spośród 7 faworytów, wyłoniono jednego zwycięzcę - Volkswagen Passat B8, okazał się najlepszym samochodem roku. 30 dziennikarzy motoryzacyjnych z całego świata przyznawało punkty według określonych kryteriów. Pod uwagę brane były: wygląd, komfort, bezpieczeństwo, ekonomię, właściwości jezdne, osiągi, funkcjonalność, ekologię, cenę i stosunek jakości do ceny. Zaraz za Passatem uplasował się Citroen C4 Cactus, a trzecie przypadło Mercedesowi Klasy C.
Co jest takiego niezwykłego w tym aucie, że zasłużyło sobie na to wyróżnienie? Zobaczmy.
B8 zadebiutowała równolegle jako wersja Limousine (sedan) i Variant (kombi - nie mylić z wariat). Nowy Passat nie jest nowy tylko z nazwy. Bazą całego auta jest nowa platforma MQB, dzięki której zmieniły się proporcje nadwozia. Auto zostało spłaszczone, a dzięki temu można było użyć, większych niż dotychczas kół. Pozwoliło to również lepiej rozmieścić wszystkie podzespoły.
Nowa technologia, otwiera drogę dla poprawy bezpieczeństwa i komunikacji auta z kierowcą. Nowinkami jakie można spotkać wewnątrz pojazdu są interaktywne, cyfrowe wskaźniki, wyświetlacz Head-up oraz oświetlenie w formie wąskich pasów. Pod pasem wlotów wentylacji i dekoracyjną osłoną znajduje się bardzo wąski pas oświetlenia Ambiente, rozciągnięty do drzwi. Wszystkie wersje wyposażeniowe będą miały seryjne światła LED, a wersja Highline również w diodowe reflektory.
Wszystkie wskaźniki są wirtualne, a informacje z nawigacji mogą być prezentowane na ekranie o przekątnej 12,3 cala. To co będzie wyświetlane na ekranie przed kierowcą, zależne jest jedynie od osobistej zachcianki. Do dyspozycji mamy ekran nawigacji i systemów wspomagających, a jest ich całkiem sporo. Natomiast wyświetlacz Head-up wyświetla wybrane informacje, takie jak prędkość czy sygnały z nawigacji, bezpośrednio w zasięgu wzroku kierowcy. Kierowca ma mieć wrażenie, że informacje wyświetlane są około dwa metry przed autem.
Najnowsza generacja modułowego systemu Infotainment (MIB) umożliwia połączenie w sieć z urządzeniami zewnętrznymi. Ma złącze pozwalające podłączyć smartfon i odpowiednie aplikacje przez MirrorLink. Passat debiutuje z 5-calowymi systemami Composition Touch i Composition Colour, 6,5-calowymi Composition Media i Discover Media z czterokrotnie lepszą rozdzielczością i najnowszą wersją 8-calowego systemu radiowo-nawigacyjnego Discover Pro. Możliwe będzie także prezentowanie na ekranie obrazów panoramicznych 360 stopni z Google Street View i map ze zdjęciami satelitarnymi z Google Earth.
W nowym Passacie znajdziemy dosłownie masę przeróżnych systemów wspomagających jazdę. Można by pomyśleć, że kierowca przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie w tym aucie. Dostępne będą takie funkcje jak Area View z kamerami obserwującymi otoczenie auta i Park Assist umożliwiającym półautomatyczne parkowanie równoległe lub prostopadłe do osi drogi oraz wyjazd z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych. Przy parkowaniu prostopadłym system wspiera kierowcę zarówno podczas parkowania przodem jak i tyłem. Easy Close to z kolei otwieranie bagażnika w Passacie Variant przy pomocy ruchu nogą.
Wytrwałem do 9 zdjecia czytając co to ten samochód bedzie miał w sobie zaczynając od świateł ledowych kończąc na wszelakich asystentach wszystkiego co tylko może być.. Nie mam nic przeciwko nowinkom technologicznym jestem nawet za bo fajnie że dużo się zmienia.. Ale coraz bardziej zaczyna mnie martwić to że niebawem ludzie na drodze najnormalniej na świecie przestaną MYŚLEĆ - przecież mój asystent tego i siamtego nie zareagował to znaczy że wszystko powinno być ok :) A może to właśnie dlatego jest coraz więcej tych wszystkich systemów i asystentów bo ludzie przestali już myśleć za kierownicą? I tu koło się zamyka.. ehhhhhh...
OdpowiedzTaki jak na zdjeciach jest fajny ale biorąc pod uwagę zwykly model z przeciętnym wyposazeniem sprawa nie jest juz tak oczywista.Ciekawe ile kosztuje w prezentowanej wersji pewnie ze 300tys.Za Passata?
Odpowiedz@jeziorGTR: Passat obecnie celuje w klasę wyższą, więc w sumie czemu nie ;)
Odpowiedz@Snupi: szkoda, ze technicznie wciąż jest w klasie nizej niz średnia. Powtórka z phaetona, gdzie pomysł przerósł tresć i projekty techniczne zupełnie nieobliczone do phaetona.
OdpowiedzKluczem do zrozumienia wartości jaką prezentuje sobą ta nagroda jest słówko "DZIENNIKARZE". W jury nie zasiadają inżynierowie, specjaliści z branży, czy innego rodzaju eksperci, tylko najzwyklejsze szeregowe dziennikarzyny, które może tam coś o samochodach wiedzą, ale i tak ich znajomość tematu sprowadza się do przejechania kilkudziesięciu w porywach kilometrów za kółkiem różnych modeli - i na tej podstawie wydają werdykt. Dla mnie taka nagroda jest zupełnie bezwartościowa.
Odpowiedz@polak: Ale spójrzmy też od drugiej strony, dziennikarze to też ludzie, którzy wiedzą czego chcą od samochodu. Nie robi im różnicy to, że np auto jest 33mm dłuższe od innego. Mam nadzieję, że zrozumiesz moją skrótową myśl ;) Równie dobrze ten Passat mógłby dostać Telekamerę Teletygodnia :D
OdpowiedzNa zdjęciach wygląda naprawdę dobrze, ciekawe czy w rzeczywistości też będzie robić takie wrażenie. Z tego co patrzyłem na internecie to R-Line'ie wygląda mega. Jeżeli chodzi o silniki to ten 2.0 biTurbo 240 KM 4x4 ciekawy diesel, interesuje mnie tylko jak z żywotnością tego silnika, bo wiadomo że niemiec może pozwolić sobie na zmianę auta co dwa-trzy lata na nowe i jemu to lata ale zwykły polak kupuje takie drogie auto na dłużej. To samo tyczy się silników 2.0 TSI, wydaje mi się że w tym segmencie to Passat ma najmocniejsze silniki, ma bardzo dobre wykończenie i wszystko wskazuje na to że znów stanie w czołówce aut w swoim segmencie.
OdpowiedzA teraz taki żart: jak wiejscy użytkownicy passeratti ogarną tę całą elektronikę? :P A tak serio ciekawi mnie ten najmocniejszy diesel, konkurenci takiego "ropnego potwora" nie mają. Czekam na testy. Szkoda, że jak zwykle passek będzie cenowo w górę od konkurencji, a i tak sporo ludzi pewnie wybierze gorzej wyposażone Audi, BMW czy Merca niż wypasionego Passka.
OdpowiedzPrzepraszam może i urażę niektórych właścicieli Pasków, ale według mnie to auto jest zwyczajnie nudne, jest stworzone dla ludzi który mają gdzieś czym jeżdżą ani nie mają pojęcia o motoryzacji - chcą tylko dostać się z domu do pracy, z pracy do sklepu itp, kiedyś dało się dostać fajnego Passata był W8, R36, 2.8, ale ten jest bezduszny i zwyczajnie nudny. To moje zdanie ale i tak czekam na minusy. :)
Odpowiedzjestem posiadaczem Passata w TDI :) i chciałem się ciebie zapytać czy kiedykolwiek jechałes Passatem?? :)
Odpowiedz@theluki02: Tak, jechałem od 1.9 B5 przez 1.8, 2.0TDi, 2.0T (Amerykańska wersja), a nawet CC. I i tak nie zmieniam zdania.
Odpowiedz