Turbodoładowanie w marce która słynie z silników wolnossących? Mało razy to się zdarzało, czasami z rozsądku, czasami stworzono legendy ( jak F40 http://motokiller.pl/229038/Ferrari… )
1973 rok - Początek wojny Izraelsko-Arabskiej. Arabscy członkowie OPEC zadecydowali wstrzymać handel ropą naftową z krajami popierającymi Izrael w wojnie z Egiptem – tzn. USA i krajami Europy Zachodniej. W skrócie, kryzys naftowy: cena paliw gwałtownie wzrosła ( w 1970 roku baryłka ropy kosztowała 2 dolary, 10 lat później już 30).
We Włoszech to oznaczało większe podatki, o wiele większe.
Normalna IVA (włoski VAT) wynosiła 19%. Na samochody z silnikiem większym niż 2l był nakładany 38% podatek, co skłoniło wiele koncernów samochodowych do produkowania specjalnych silników na włoski rynek (np. Lamborghini Urraco P200, Maserati Merak 2000GT i Biturbo albo BMW 320is i inne). Na zdjęciach Maserati Merak, w wersji SS (na górze) i 2000 GT.
Jednym z tych modeli był Ferrari 208. Model ten trafił do sprzedaży w 1980.
Jeśli internety nie kłamią, jest to pierwszy model Ferrari z silnikiem turbodoładowanym.
Z zewnątrz i mechanicznie model 208 nie różni się od modelu 308.
Najgorsze jest to, że wszystkie nowoczesne auta są już turbodoładowane - nie ma już wolnossaków a dobrze jest posłuchać takiej 5'cio litrowej jednostki bez turbiny, a nie same kosiarki 1.8 wyżyłowane na maksa turbinami :/
Odpowiedz@Czarn0Bialy: Żeby jeszcze 1.8 ;) 1.2-1.4 to niedługo będzie codzienność.
Odpowiedz@Snupi: Skoro Audi uważa, że do Q5 wystarczy w przyszłości silnik 1,2 i w dodatku trzycylindrowy, to ja podziękuję za taki postęp.
Odpowiedz@Czarn0Bialy: Chyba tylko w EU poza Włochami, Japończycy czy Amerykanie dalej w ofercie mają przewagę wolnossaków na turbodoładowanymi.
OdpowiedzA potem niech się ludzie dziwią że silnik im padnie po 100 tyś. km :P Podziękujmy kochanej Unii za normy emisji spalin. W znacznej mierze to przez to wprowadzane są małe doładowane silniki.
Odpowiedz@Mar90: Dokładnie tak. Turbina "dobija" w pewnym sensie motor bardziej niż "wolnossaki" w dodatku gdy 1.8 ma ponad 200KM...
Odpowiedz@Mar90: W końcu cała Europa produkuje AŻ 10% światowego zanieczyszczenia! Musimy się ograniczać prawda? Normy UE są tylko po to, aby legalnie obniżyć przebiegi aut. Bo celowe postarzanie jest złe i karalne, ale wyżyłowane silniki aby spełniać normy UE, są jak najbardziej dobre. A to, że to z ekologią nie ma nic wspólnego to inna sprawa.
Odpowiedz