Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

MotoKiller.pl

Pokaż menu
Szukaj

BMW pożegna się z tylnym napędem!

Niewiele jest na świecie firm, które wciąż wierne są tylnemu napędowi. Poza producentami samochodów stricte sportowych auta z tylnym napędem produkują jeszcze głównie BMW i Mercedes.Natomiast modelem A8 Audi udowodniło, że nawet największe i najbardziej komfortowe samochody mogą być napędzane tylko na przód.Przedni napęd ma wiele zalet. Rezygnacja z wału napędowego oznacza mniej elementów ruchomych, mniejsze koszty produkcji, mniejsze zużycie paliwa i więcej miejsca we wnętrzuawniej tylny napęd stosowano powszechnie ze względu na problemy techniczne, czyli niewystarczającą trwałość przegubów. Po opanowaniu odpowiedniej technologii rozpoczęło się stopniowe przechodzenie na napęd przedni.W końcu producenci dotarli do innego problemu - kwestii przekazania dużej mocy przez przednie koła. Podczas gwałtownego przyspieszania nadwozie samochodu z przodu się podnosi i dociska tylną oś. To poprawia trakcję w autach z tylnym napędem, ale pogarsza - w samochodach przednionapędowych.Dlatego w mocnych samochodach przednionapędowych zaczęto montować tzw "szperę", czyli dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Dzięki niemu cały moment obrotowy nie trafia do koła ślizgającego się, część zawsze jest zarezerwowana dla koła o większej przyczepności. Dzięki temu możliwe jest konstruowanie samochodów przednionapędowych o mocach sięgających nawet 300 KM, czego przykładem może być ostatni ford focus RS.Co więc przemawia jeszcze za tylnym napędem? Chyba tylko tradycja i przywiązanie najbardziej zagorzałych fanów. Badanie przeprowadzone jakiś czas temu przez BMW wykazało bowiem, że większość klientów kupujących samochody tej marki nawet nie wie czy posiada napęd przedni czy tylny...W tym kontekście przestaje dziwić, że na salonie paryskim niemiecka firma zaprezentował prototyp o nazwie concept active tourer, który posiada napęd na przednie koła. Co więcej, Jan Robertson, który w BMW odpowiada za sprzedaż i marketing zapowiedział, że zastosowana w prototypie nowa platforma o nazwie UKL będzie w najbliższych latach wykorzystana przy budowie 10-12 kompaktowych modeli. Część z nich przypadnie na markę Mini, ale nie wszystkie... Wkrótce światło dzienne ujrzy więc pierwsze przednionapędowe BMW! Roberston zasugerował, że nastąpi to już w 2014 roku.Z nową płytą podłogową BMW wiąże podobne nadzieje jak Volkswagen z MQB. Chodzi o modularność i możliwość zastosowania bez większych modyfikacji w szeregu modeli.Które BMW otrzymają napęd na przednią oś? W pojęciu "kompaktowe" mieszczą się seria 1 i seria 3. Natomiast seria 5 miała swoją premierę zupełnie niedawno, więc szybkich zmian nie należy się spodziewać.
by patryko
Zobacz następny
Dodaj nowy komentarz
avatar flatron
3 3

buuu! w niedługiej przyszłości na ulicach będą same podsterowne, przednionapędowe kompakty o znikomej jakości wykonania i bardzo drogie "supersamochody" jedyny + to to że rośnie popyt na starsze auta które się odnawia i tuninguje bo prawdziwi motomaniacy nie kupują tego korporacyjnego chłamu

Odpowiedz
avatar endriu121188
0 0

Mają wprowadzić podatek ekologiczny od aut ze starymi normami Euro.

Odpowiedz
avatar Absolwent
-1 1

Do wszystkiego niech wsadzają ten przód napęd, tylko nie do serii 3!

Odpowiedz
avatar szrot1998
0 0

To bedzie tylko w bmw i3 wiec niema co sie trzesc to jest po prostu jest mowy model bmw otwierajacy serie z przednim napedem

Odpowiedz
Udostępnij