Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

MotoKiller.pl

Pokaż menu
Szukaj

Wiedza Motokillera vol.2 - Twin scroll turbo

TST, czyli Twin scroll turbo, to bardzo ogólnie turbosprężarka z twin scroll'em. Jest to nowoczesne rozwiązanie stosowane w turbosprężarkach.Turbosprężarka z twin scroll'em różni się od zwykłej tym, że przez część ciepłą przechodzą dwa kanały napędzające wirnik turbiny, a nie jeden, jak w klasycznym turbo. Jeden z nich jest mniejszy i krótszy dla szybszej odpowiedzi turbiny na otworzenie przepustnicy (czytaj: wciśnięcie gazu), a drugi większy i dłuższy dla wygenerowania większego ciśnienia doładowania na wyższych obrotach.Działanie takiej turbiny jest dość skomplikowane, przynajmniej ja dużo główkowałem i czytałem, zanim zrozumiałem, jak to działa. W każdym bądź razie dwa kanały wykorzystują różną prędkość spalin wydalanych z cylindrów. Do każdego kanału prowadzi kolektor wydechowy od innych cylindrów. Dla wyjaśnienia załóżmy, że mamy rzędową szóstkę turbodoładowaną z twin scroll'em. W takim razie np. większy kanał napędzają cylindry od pierwszego do trzeciego, a mały kanał od czwartego do szóstego.Jak już pisałem wcześniej taka turbosprężarka daje podobny efekt do układu BiTurbo - szybsza reakcja turbiny na dodanie gazu na niskich obrotach (spaliny poruszają się małym kanałem, a co za tym idzie mają większą prędkość), a jednocześnie generowanie dość wysokiego ciśnienia doładowania na wysokich obrotach (duża ilość spalin poruszających się większym kanałem daje taki sam efekt, jak mała ilość spalin mniejszym kanałem). Reakcja jest na tyle szybka, że rzekomo w turbo z twin scroll'em wręcz nie istnieje zjawisko turbodziury. Dzieje się tak też dlatego, że twin scroll znakomicie radzi sobie ze spontanicznymi zmianami ciśnienia w kolektorze wydechowym na niskich obrotach.Turbosprężarka z twin scroll'em jest montowana m.in. w Mitsubishi Lancer EVO X, oraz BMW M3 E92 (akurat tu są dwie turbiny z twin scroll'em).Chyba trochę namieszałem przy objaśnianiu działania, więc jakby ktoś czegoś nie zrozumiał to niech po prostu zapyta w komentarzu - jeżeli nie ja, to na pewno inny Motokiller rozeznany w temacie odpowie.
by robert18mar
Zobacz następny
Dodaj nowy komentarz
avatar marcel
0 0

fajnie robert18 ale czegoś mi tu brakuje skąd turbina wie na jakich obrotach kręci się silnik i przez który kanał dostają się napędzające turbinę spaliny jakiś selektor kanałów musi być lub ich specjalna konstrukcja

Odpowiedz

Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 16 czerwca 2013 o 1:37

avatar kochw93
0 0

Aby wirnik turbiny mógł się kręcić potrzebne jest dostarczenie spalin pod odpowiednim ciśnieniem, czyli małe obroty silnika (małe ciśnienie spalin) to małe obroty wirnika turbiny, a im wyższe obroty silnika (większe ciśnienie spalin) tym wirnik turbiny będzie się szybciej obraca. A spaliny dostarczane są z komory spalania przez kolektory do turbiny i dalej do układu wydechowego.

Odpowiedz
avatar robert18mar
1 1

jest stale polaczenie okreslonych cylindrow z okreslonym kanalem, tak, jak napisalem :)

Odpowiedz
avatar Cooler2011
0 0

Nie E92 tylko F30 bo E92 jest naturalnie aspirowany

Odpowiedz
avatar kochw93
0 0

A parowanie cylindrów pod turbine nie powinno być z tego samego cyklu?

Odpowiedz
avatar kubaj0
0 0

M3 E92 nie posiada turbiny.

Odpowiedz
avatar robert18mar
0 0

ok, pomyliłem sie z przykładem BMW M3 E92, tez wlasnie myslalem, ze E92 ma silnik N\A. Pomyliłem auta, bo artykuł, z którego to wzialem byl o silniku v8 od BMW ale chodzilo o ten z BMW X6M :)

Odpowiedz
avatar HAR
0 0

trzy lata już wiszą takie głupoty..artykuł o Twin scrollu. Założyłem konto specjalnie żeby ostrzec ludzi przed czytaniem takich bzdur. Autorze nie zrozum mnie źle ale weź go usuń albo popraw. Napisałeś coś w stylu że długo siedziałeś zanim zrozumiałeś jak to działa... Uwierz mi, nie zrozumiałeś. Twin Scroll opiera się na zasadzie pulsacji spalin, wykorzystuje zjawisko falowe... To co napisałeś to bzdura. Były kiedyś twin scrolle ze sterowaniem, gdzie przy małych prędkościach wykorzystywany był mały kanał a przy dużych otwierała się przesłona i wykorzystywane były oba, ale nigdy nie było tak że z trzech cylindrów spaliny były prowadzone do małego kanału a z trzech do dużego. Po co duża muszla wydechowa? żeby spaliny nie dławiły się w niej nadmiernie na wysokich obrotach. Jak by z połowy silnika szło wszystko wąskim kanałem to na wysokich obrotach te spaliny już by się poprostu nie zmieściły. Jak by się zmieściły to po co duży kanał? przecież spaliny które mają dużą prędkość lepiej napędzają wirnik.

Odpowiedz
avatar emil567
0 0

@HAR: Ja akurat już miałem konto, ale specjalnie się zalogowałem. Największe głupoty akurat piszesz Ty, TwinScroll działa mniej więcej tak jak napisał autor, jedynie uprościł sprawę dwóch kolektorów. W tego typu turbosprężarce poszczególne cylindry "ładują" dwa oddzielne kanały w turbinie w taki sposób, że każdy kanał dostaje co drugi suw wydechu. Akurat w silniku R6 rzeczywiście daje to dwa gołym okiem oddzielone kolektory (doskonale to widać tutaj, kolektor TwinScroll do 2JZ: https://docrace.files.wordpress.com/2011/02/supra4.jpg). Wynika to z kolejności zapłonów w rzędowej szóstce, najczęściej 1-5-3-6-2-4. Doskonale tu widać, że aby oba kanały otrzymywały porcję spalin w równych odstępach, należy podzielić kolektor niejako "na pół", co bardzo upraszcza konstrukcję takiego doładowania dla R6. Sytuacja trochę się komplikuje gdy chcesz tak doładować np. silnik R4 w którym kolejność to 1-3-4-2. Od razu widać, że żeby zapewnić "demokratyczne" ładowanie obydwu segmentów turbiny należy jeden kanał zasilać cylindrami skrajnymi (1 i 4) a drugi tymi na środku (3 i 4). Tak też się robi i wtedy wygląda to tak: http://dsportmag.com/word/wp-content/uploads/162-Tech-TurboTwinScroll-003-TwoWastegates-1024x561.jpg Na tym obrazku jest też zawarte sprostowanie ostatniego akapitu Twojej wypowiedzi. Otóż rzeczywiście, wąski kanał ma dużo mniejszą przepustowość niż szeroki, ale wyraźnie widać, że na kolektorze są zamontowane dwa zawory wastegate ustawione dla poszczególnych kanałów, właśnie żeby po osiągnięciu odpowiedniego ciśnienia nie tłoczyć już spalin przez mniejszy, "ciaśniejszy" kanał. Zauważ, że w kolektorze do silnika R6 również są miejsca na dwa wastegate'y. Mam nadzieję, że wytłumaczyłem to w miarę przystępnie a Koledze powyżej odradzam podejście typu "nie znam się to się wypowiem", jeżeli chcesz komuś wytykać błędy sprawdź czy sam się nie mylisz, pozdrawiam. P.S. Jeżeli zdjęcia są niedostępne, wystarczy wpisać sobie w google "I6 twinscroll manifold" lub "I4 twinscroll manifold" odpowiednio dla silnika R6 i R4.

Odpowiedz
avatar emil567
0 0

@HAR: edit: popełniłem literówkę (w tym przypadku bardziej cyfrówkę, hehe) w zdaniu "(..)segmentów turbiny należy jeden kanał zasilać cylindrami skrajnymi (1 i 4) a drugi tymi na środku (3 i 4)." Cylindry na środku to oczywiście 2 i 3 a nie 3 i 4 :D Przepraszam za błąd

Odpowiedz
Udostępnij