Wiedza Motokillera vol.1 - Biturbo i Twin Turbo
Przede wszystkim przepraszam za zdjęcie samej turbny, ale nie znalazłem takiego, co by obrazowało i uklad Twin Turbo i BiTurbo.Postanowiłem co jakiś czas wrzucać ciekawy artykuł o motoryzacji dla was drodzy Motokillerzy. Kiedyś ktoś zaczął wrzucać wiedzę i bardzo mi się podobały jego artykuły, ale niestety już takich nie widuję. Ale teraz do sedna sprawy:BiTurbo i Twin Turbo - co to jest i czym się różni?Myślę że zdecydowana większość motokillerów wie, co to, ale na wszelki wypadek przypomnę - BiTurbo i Twin Turbo to dwa różne systemy doładowania silnika dwiema turbosprężarkami. Natomiast często nawet zażarci fani motoryzacji mają problem z odróżnieniem jenego od drugiego. Więc wyjasniam.Twin Turbo - jest to system doładowania silnika o parzystej liczbie tłoków (ważne) dwiema turbosprzężarkami, gdzie KAŻDA TURBINA NAPĘDZANA JEST PRZEZ SWOJĄ POŁOWĘ CYLINDRÓW. Taki system stosowało się np. w Nissanach Syline'ach R32, R33 i R34, poza tym obecnie jest dośc często stosowany, np też w Audi. Taki system zapewnia zdecydowanie szybsze uzyskanie wysokiego ciśnienia doładowania, niż w przypadku silników z jedną turbosprężarką.BiTurbo - to system doładowania silnika dwiema turbosprężarkami połączonymi szeregowo. Polega to na tym, że JEDNA TURBINA (MNIEJSZA) JEST PIERWSZA W UKŁADZIE WYDECHOWYM, A ZA NIĄ DRUGA (WIĘKSZA). TURBINA MAŁA WSPOMAGA/ROZKRĘCA WIĘKSZĄ. Turbosprężarki w systemie BiTurbo są zasilane przez wszystkie cylindry, tyle, że jak wspomniałem najpierw mniejsza, a za nią jest większa.System taki nie daje takiego doładowania, jak Twin Turbo, ale za to już na niskich obrotach jest dostępna duża moc, która potem stale rośnie, dzięki rozkręcającej się drugiej turbinie. Dzieje się tak, gdyż, według praw fizyki popartych praktyką im mniejsza turbosprężarka, tym szybciej się rozkręca, od większej, ale przy maksymalnej prędkości obrotowej generuje mniejsze doładowanie. Natomiast analogicznie im większa, tym wolniej się rozkręca, ale spręża więcej powietrza. Silnik BiTurbo ma bardziej równomierny przyrost mocy. Dobrze zestrojone turbiny w silniku BiTurbo dają prawie tak równomierny przyrost mocy z obrotami, jak silniki wolnossące. System BiTurbo jest o wiele rzadziej stosowany od systemu Twin Turbo, ale wciąż jest. Stosuje się go np. w wielu modelach Mercedes'ów od Brabusa.
by
robert18mar
takie artykuł juz chyba był ale moge sie mylić, nie zgodze sie za to z ostatnim zdaniem BiTurbo jest własnie czesciej stosowane: BMW Opel Ford Mazda PSA i na tym chyba nie koniec, natomiast TT jest obecnie stosowane przez audi nissana i pewnie kilka typowo sportowych marek
Odpowiedz@ slivex jeśli się nie mylę to był materiał o działaniu Turbiny ;) a wracając da tego materału to w np. w TwinTurbo jeśli śilnik ma 6 cylindrów to każda Turbina działa na 3 cylindry? a BiTurbo jest chyba bardziej stosowany w dieslach, takie jak 3.0 TDI 313 KM i 3.0 TriTurbo 381KM od BMW
Odpowiedzw porządku moglem się kopnąć z zastosowaniem, przyznaję :) ale na temat działania, to chyba wszystko dobrze objaśniłem. Poza tym chodziło mi przede wszystkim o to, by pokazać tą różnicę :)
Odpowiedzzasada działania jest dobra w opisie :)
OdpowiedzA co powiecie o tym? :) http://motokiller.pl/2527/V8-z-OSMIOMA-turbosprezarkami
Odpowiedzwiedziałem, że ktoś to wstawi :) Teoretycznie to nie ma prawa dobrze działać, a jeżeli już to na bardzo wysokich obrotach, gdyż 1 cylinder jest zbyt słaby by napędzić turbinę.
Odpowiedzczy wiesz...? Może jeździ na metanolu czy tam etanolu, i daje radę :D Jeśli by to nie działało, to by chyba wymontował, jak uważasz? :)
OdpowiedzMoim skromnym zdaniem pomieszałes nazwy. Biturbo ja to dwie takie same turbiny popmujące powietrze do okreslonej ilosci cylindrów. Zdaje sie ze takie rozwiazenie stosuje BMW. A TwinTurbo jest to układ dwuch turbin o różnych wielkościach. TwinTurbo było stotowane naprzykład w Toyotcie Suprze.
OdpowiedzBT to mała i duża, TT dwie takie same (zazwyczaj duże)
OdpowiedzNic nie pomieszał dobrze pisze. Rozbierałem volvo S80 z silnikiem Biturbo i turbiny różnią się.
OdpowiedzDlaczego w takim razie 2JZ z Supry nosi nazwe TwinTurbo? Bo seryjnie posiada dwie spreżarki różnej wielkości. Moze w takim razie nazwa jest bez znaczenia i zależy od marki.
Odpowiedz2jz gte wystepowała w dwóch wersjach turbo i twin turbo, wersja TT miała 2 identyczne sprężarki
Odpowiedztwins to po angielsku bliźniaki
Odpowiedza moje pytanie takie... czy byłoby coś z montażu "twinbiturbo" (jakkolwiek to nazwać): 2x biturbo na każdych 4 cylindrach V8?? z czystej ciekawości :)
Odpowiedzjak 4 turbiny to chyba na każdych 2 cylindrach... i nie, nie ma to sensu, bo silnik a raczej pojedyncze (podwójne) cylindry nie będą miały siły na rozpędzenie turbiny.
OdpowiedzWgłębiłe sie troche w temat. Masz racje :) Supra posiadała dwie identyczne sprężarki tylko efekt zdawał sie wskazywac na jedna wieksza to wlaczajaca sie pozniej. Jest duzo sprzecznych informacji a propos tego tematu. Niemnjej jednak twin turbo w suprze dziala jak napisane przez Ciebie BiTurbo z tym ze ma 2 takie same turbiny. Nie ma osobnych turbin do 3 cylindrów. I znow nie pasuje nazwa :P
Odpowiedzrowniez troche poczytałem ii sam nie wiem co tym myslec, bo masz racje
Odpowiedz