Syrena Sport
Mojego nowego poznanego przyjaciela na forum m4h7f ktorego graco pozdrawiam :P Syrena Sport – prototyp (dokładniej: przedprototyp, demonstrator technologii) polskiego samochodu sportowego, zbudowany w późnych latach 50. w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie. Z powodów techniczno-produkcyjnych oraz ze względu na ogólną sytuację polityczno-gospodarczą samochód nie trafił do masowej produkcji.Syrena Sport była dwudrzwiowym coupé o nadwoziu z tworzyw sztucznych, opartym na stalowej, samonośnej płycie podłogowej. Źródłem napędu był nowo skonstruowany, czterosuwowy, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu bokser z aluminiowym korpusem. Żeliwne cylindry, tłoki i zmodyfikowane[1] aluminiowe głowice były elementami z silnika S-03 motocykla SFM Junak. Prototypowy silnik otrzymał osprzęt (gaźniki, zapłon, pompa paliwa) z francuskiego samochodu Panhard Dyna Z i przy pojemności 698 cm² rozwijał ok. 35 KM przy 5000 obrotów. Jednostkę napędową umieszczono przed przednią osią, napędzała ona koła przednie przez czterostopniowa skrzynię biegów, identyczną z modelem z Syreny 100, z której przeniesiono także zawieszenie przednie (niezależne z pojedynczym, poprzecznym resorem piórowym, dolnymi wahaczami poprzecznymi oraz hydraulicznymi amortyzatorami obustronnego działania), które zmodyfikowano ze względu na wymiary Syreny Sport i nisko przebiegająca linię maski[2]. Specyficzne dla Syreny Sport było także niezależne zawieszenie tylnych kół, oparte na wahaczach wleczonych, drążkach skrętnych i niemal poziomo umieszczonych hydraulicznych amortyzatorach, oraz hydrauliczny napęd sprzęgła i mechanizm zmiany biegów w podłodze.
by
MatiG96
Dobrze wywnioskowałem z treści opisu, że właścicielem tej Syrenki jest ktoś z naszego kręgu?
OdpowiedzNiestety nie :) Raczej chodziło po prostu o pozdrowienie mnie gdyż postanowiliśmy wspólnie prowadzić serię "Encyklopedia". Chociaż.. może kiedyś? :D
OdpowiedzTo nie zapomnijcie o Fiacie 1100 coupe i Smyku
OdpowiedzJa przygotowałem sobie listę ~70 zagranicznych klasyków :)
Odpowiedzto ja się dołącze do tego projektu. tyle, że ja z polskimi klasykami, a także prototypami.
OdpowiedzW bodajże marcowym wydaniu Top Gear był super dodatek: Forza Italiana. Warto gdzieś sobie poszukać w wydaniu pdf jeśli nie macie. Setki włoskich klasyków.
OdpowiedzDzięki za info, na pewno poszukam.
Odpowiedz