Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

MotoKiller.pl

Pokaż menu
Szukaj

Tłumiki i ich rodzaje

Dziś w zasadzie wracamy do samych podstaw motoryzacji, a mianowicie o tak oczywistym elemencie każdego pojazdu spalinowego jakim jest tłumik. Niby zwykły tłumik, ale czy na pewno wiemy jak jest on zbudowany?Tłumik to część układu wydechowego potrzebna do zredukowania hałasu, tj. wibracji spalin¹ wydobywających się z silnika. W typowych układach samochodowych występują dwa lub trzy tłumiki, a w nowszych dodatkowo katalizator.Wyróżniamy cztery najpopularniejsze rodzaje tłumików: - refleksyjny – tłumienie polega na wielokrotnym odbijaniu się o elementy tłumika fali dźwiękowej. Wielokrotne odbicia zmniejszają energię dźwięku który w końcu zanika(oczywiście nie w całości, tylko część fal wytraca całkowicie swą energię); - kombinowany – użycie kilku różnych metod tłumienia w jednej obudowie; - interferencyjny – działa on na zasadzie interferencji fal, tj. nakładania się na siebie fal o takiej samej częstotliwości; - absorpcyjny – zbudowany z perforowanej rury otoczonej dźwiękochłonnym materiałem(np. wata stalowa). Ten rodzaj tłumi tylko wysokie dźwięki.Katalizator, nie jest to co prawda tłumik, ale wchodzi on w skład układu wydechowego, to element który redukuje szkodliwe składniki spalin. Jego działanie opiera się na reakcjach chemicznych zachodzących między pierwiastkami w spalinach, a pierwiastkami zawartymi w katalizatorze. Aby element ten prawidłowo spełniał swoje zadanie powinien pracować z parze z sondą Lambda².Dodam jeszcze, że w silnikach dwusuwowych wydech spełnia ważną funkcję. Pierwszym elementem za silnikiem jest tzw. gruszka, czyli komora rozprężna która przez wytwarzane podciśnienie „wysysa” spaliny z komory spalania co podnosi sprawność jednostki.Na górnym zdjęciu przedstawiony jest przekrój katalizatora, a na dolnym przykład tłumika refleksyjnego¹- dźwięk to wibracje powietrza.²- mierzy ona zawartość tlenu w spalinach.
by Sarge
Zobacz następny
Dodaj nowy komentarz
avatar szczerbus9
2 2

kiedyś miałem do czynienia z dorabianymi tłumikami. Zwykle to były konstrukcje podobne do absorcyjnego (bez waty), takie tłumiki stosowałem głównie do samów i do jednego samochodu (nexia) po zastosowaniu takich tłumików (wykonanyych z kwasówki) w samochodzie silnik brzmiał jak V8

Odpowiedz
Udostępnij