Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

MotoKiller.pl

Pokaż menu
Szukaj

VTEC czyli rozrząd po japońsku.

VTEC czyli rozrząd po japońsku. – VTEC (eng. Variable valve Timing and lift Electronic Control system) – system kontrolujący czas i stopień otwarcia zaworów w zależności od obrotów silnika. W zwykłym układzie zawory unoszone są przez krzywki, zawsze w takim samym stopniu, niezależnie od stopnia otwarcia przepustnicy. W systemie VTEC przy pewnych obrotach(~5500 RPM, zależnie od modelu silnika) zawory zaczynają być unoszone przez wyższą krzywkę. W rezultacie są one dłużej otwarte oraz ich wznios jest wyższy, do cylindra dostaje się więcej powietrza¹.

System został po raz pierwszy wprowadzony w 1988 roku przez markę Honda. Rozwiązanie jest na tyle efektywne, że z silnika o pojemności 1.6, czterocylindrowego z użyciem systemu VTEC z dwoma wałkami rozrządu(DOHC), uzyskano 170 km(silnik o oznaczeniu B16A pochodzący z Hondy Civic V gen. – 91’-95’). Przy użyciu turbosprężarki, kutych elementów silnika, zmiany kolektora dolotowego i wylotowego oraz chip tuningu² z tego silnika można uzyskać moc rzędu 300 km.

Nowszą odmianą tego systemu jest i-VTEC. Jest to połączenie zwykłego systemu regulacji wzniosu zaworów oraz systemu zmiennych faz rozrządu. Celem tego układu jest ograniczenie spalania oraz uzyskanie czystszych spalin. Elementem wykonawczym systemu zmiennych faz rozrządu jest tzw. koło faz rozrządu. Potrafi ono zmieniać swoje położenie względem wałka rozrządu, a co za tym idzie, regulować przekazywany obrót. Dzieje się to w sposób płynny, w odróżnieniu od opisywanego wyżej systemu. Mówiąc o efektach tego połączenia można wspomnieć o rzędowej czwórce o pojemności 1.4 l z którego uzyskano 101 km.


¹- w przypadku głowicy z jednym wałkiem rozrządu(SOHC – single over head camshaft) zawory wylotowe nie są objęte systemem.

²- chip tuning – modyfikacja oprogramowania elektronicznego sterownika silnika w celu zmiany parametrów jego pracy, jak np. objętości wtryskiwanego paliwa.
VTEC (eng. Variable valve Timing and lift Electronic Control system) – system kontrolujący czas i stopień otwarcia zaworów w zależności od obrotów silnika. W zwykłym układzie zawory unoszone są przez krzywki, zawsze w takim samym stopniu, niezależnie od stopnia otwarcia przepustnicy. W systemie VTEC przy pewnych obrotach(~5500 RPM, zależnie od modelu silnika) zawory zaczynają być unoszone przez wyższą krzywkę. W rezultacie są one dłużej otwarte oraz ich wznios jest wyższy, do cylindra dostaje się więcej powietrza¹.System został po raz pierwszy wprowadzony w 1988 roku przez markę Honda. Rozwiązanie jest na tyle efektywne, że z silnika o pojemności 1.6, czterocylindrowego z użyciem systemu VTEC z dwoma wałkami rozrządu(DOHC), uzyskano 170 km(silnik o oznaczeniu B16A pochodzący z Hondy Civic V gen. – 91’-95’). Przy użyciu turbosprężarki, kutych elementów silnika, zmiany kolektora dolotowego i wylotowego oraz chip tuningu² z tego silnika można uzyskać moc rzędu 300 km.Nowszą odmianą tego systemu jest i-VTEC. Jest to połączenie zwykłego systemu regulacji wzniosu zaworów oraz systemu zmiennych faz rozrządu. Celem tego układu jest ograniczenie spalania oraz uzyskanie czystszych spalin. Elementem wykonawczym systemu zmiennych faz rozrządu jest tzw. koło faz rozrządu. Potrafi ono zmieniać swoje położenie względem wałka rozrządu, a co za tym idzie, regulować przekazywany obrót. Dzieje się to w sposób płynny, w odróżnieniu od opisywanego wyżej systemu. Mówiąc o efektach tego połączenia można wspomnieć o rzędowej czwórce o pojemności 1.4 l z którego uzyskano 101 km.¹- w przypadku głowicy z jednym wałkiem rozrządu(SOHC – single over head camshaft) zawory wylotowe nie są objęte systemem.²- chip tuning – modyfikacja oprogramowania elektronicznego sterownika silnika w celu zmiany parametrów jego pracy, jak np. objętości wtryskiwanego paliwa.
by Sarge
Zobacz następny
Dodaj nowy komentarz
avatar EjLaska
2 2

Wszystko fajnie opisane, jednak nie byłbym sobą gdybym się nie wtrącił. Najbardziej wyżyłowany VTEC w 1.6 to B16B w civicu VIg type R czyli 115 KM, z litra pojemności nie doładowanego silnika, warto było by wspomnieć o 3 stopniowym VTECu, chyba jednak nie VTEC był pierwszym systemem zmiennych faz, ale na pewno najlepszym

Odpowiedz

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 30 marca 2013 o 9:46

avatar Marian
5 7

Z B16 ludzie w stanach potrafią wycisnąć po 1000 koni więc 300 to w w specyfikacji ulicznej można osiągnąć, ale też zależy jakie turbo , a ogólnie to gratuluje pomysłu ( dobrze obrazująca animacja )

Odpowiedz
avatar FrxTx
0 2

pytanie takie czym różni sie V-TEC o VTECa? chyba ze sie nie rozni :D

Odpowiedz
avatar Sarge
3 7

To jest to samo, tzn. poprawną formą jest VTEC, a inne nazwy typu V-TEC, V-TECH itp. to tylko zwykłe pomyłki.

Odpowiedz
avatar Sarge
0 2

To jest to samo, tzn. poprawną formą jest VTEC, a inne nazwy typu V-TEC, V-TECH itp. to tylko zwykłe pomyłki.

Odpowiedz
avatar kamil1706
1 1

z tego co wiem to nie ma czegoś takiego jak v-tec w motoryzacji ale moge sie mylic. Ale ja mam inne pytanie... czy vtec stosowany jest/był w innej marce samochodów niż honda ?

Odpowiedz
avatar Sarge
0 2

Tak. Na przykład Acura(choć to w sumie to samo co Honda), w Toyocie VVT-i, chociaż ten system jest odpowiednikiem i-VTEC, który trochę inaczej działa.

Odpowiedz
avatar Sarge
0 2

Tak. Na przykład Acura(choć to w sumie to samo co Honda), w Toyocie VVT-i, chociaż ten system jest odpowiednikiem i-VTEC, który trochę inaczej działa.

Odpowiedz
avatar Sarge
0 2

iVTEC*

Odpowiedz
avatar Sarge
-1 1

iVTEC*

Odpowiedz
avatar EjLaska
1 1

honda/acura to jest jedna marka. Zmienne fazy ma wiele inny marek, ale w DOHC hondy włączenie drugiej fazy czuć jak turbo w tdikach

Odpowiedz
avatar Sarge
0 4

Już śpieszę sprostować: VTEC to nie zmienne fazy rozrządu, często jest to mylone, ja sam niedawno dopiero zacząłem to rozróżniać. VTEC czyli system ZMIENNEGO WZNIOSU I CZASU OTWARCIA ZAWORÓW stosuje jedynie Honda/Acura, natomiast to właśnie iVTEC jest stosowany przez innych producentów jak np. Toyota(VVT-i) lub Renault. Jeśli chcecie mogę również opisać system zmiennych faz rozrządu czyli iVTEC.

Odpowiedz
avatar Sarge
-1 1

Już śpieszę sprostować: VTEC to nie zmienne fazy rozrządu, często jest to mylone, ja sam niedawno dopiero zacząłem to rozróżniać. VTEC czyli system ZMIENNEGO WZNIOSU I CZASU OTWARCIA ZAWORÓW stosuje jedynie Honda/Acura, natomiast to właśnie iVTEC jest stosowany przez innych producentów jak np. Toyota(VVT-i) lub Renault. Jeśli chcecie mogę również opisać system zmiennych faz rozrządu czyli iVTEC.

Odpowiedz
avatar EjLaska
0 2

iVTEC to rozwinięcie systemu VTEC właśnie w Hondach... Zmienny czas i wznios a nie zmienne fazy ?... Jak masz pisać takie sprostowania to lepiej nic nie pisz, bo tylko się pogrążasz

Odpowiedz
avatar Sarge
0 2

Ja tylko wyprowadzam ludzi z błędu. iVTEC reguluje fazy rozrządu ponieważ zmienia przekazywany moment obrotowy z koła zębatego na wałek rozrządu, tj. otwarcie zaworów odbywa się w innym momencie. Na logike, jak regulacja wzniosu zaworów może zmieniać fazy rozrządu? Doczytaj o działaniu iVTEC i wtedy pogadamy ;)

Odpowiedz
avatar Sarge
0 2

Ja tylko wyprowadzam ludzi z błędu. iVTEC reguluje fazy rozrządu ponieważ zmienia przekazywany moment obrotowy z koła zębatego na wałek rozrządu, tj. otwarcie zaworów odbywa się w innym momencie. Na logike, jak regulacja wzniosu zaworów może zmieniać fazy rozrządu? Doczytaj o działaniu iVTEC i wtedy pogadamy ;)

Odpowiedz
avatar Sarge
-1 1

Proszę bardzo wyjaśnienie: " Fazy rozrządu w spalinowych silnikach tłokowych , są to momenty otwarcia i zamknięcia zaworu ssącego i wydechowego w stosunku do górnego martwego położenia i dolnego martwego położenia tłoku wyrażone w stopniach obrotu wału korbowego ." (cytat z Wikipedii: http://pl.wikipedia.org/wiki/Faza_rozrządu ) W skrócie: momenty otwarcia i zamknięcia zaworów wyrażone w stopniach obrotu wału korbowego. Jeśli koło zmiennych faz rozrządu zmieni swoje położenie względem wałka rozrządu to wtedy fazy będą już inne, ponieważ zawory otworzą się w inny momencie oraz w innym polożeniu korby.

Odpowiedz
avatar Sarge
0 2

Proszę bardzo wyjaśnienie: " Fazy rozrządu w spalinowych silnikach tłokowych , są to momenty otwarcia i zamknięcia zaworu ssącego i wydechowego w stosunku do górnego martwego położenia i dolnego martwego położenia tłoku wyrażone w stopniach obrotu wału korbowego ." (cytat z Wikipedii: http://pl.wikipedia.org/wiki/Faza_rozrządu ) W skrócie: momenty otwarcia i zamknięcia zaworów wyrażone w stopniach obrotu wału korbowego. Jeśli koło zmiennych faz rozrządu zmieni swoje położenie względem wałka rozrządu to wtedy fazy będą już inne, ponieważ zawory otworzą się w inny momencie oraz w innym polożeniu korby.

Odpowiedz
avatar EjLaska
0 0

Twoja definicja jest poprawna :) mówi dokładnie o tym co ja. W momencie załączenia VTECa wałek pracuje jakby był ostrzejszy, mocniej otwiera zawory, zmienia się po prostu faza. BTW nie po to japończycy system zmiennych faz rozrządu ponad 20 lat temu nazwali VTEC żeby teraz ktoś lepiej wiedział co to jest.

Odpowiedz
avatar szczerbus9
1 1

pragnę podziękować, nie trudno zgadnąć że te silniki mają zmienny rozrząd (skok siły ponad 5500rpm, powyżej 10tys rpm max), dodatkowo pojawiały się już wyjaśnienia dotyczące tej techniki, ale to ty pokazujesz to nad czym tak myślałem, JAK TO JEST ZR.. WYKONANE

Odpowiedz
avatar Norbi1995
0 0

czyli i-VTEC nie ma takiego ostrego wejścia jakie widać na niektórych filmikach z hondami na rolkach?

Odpowiedz
avatar Sarge
1 1

Tego dokładnie nie wiem, ale zadaniem iVTEC jest lepsze gospodarowanie paliwem, tj. ekonomia jazdy a nie zwiększenie mocy tak jak przy zwykłym VTECu. Ponadto iVTEC jest regulowany płynnie a pierwotny VTEC był włączany przy określonych obrotach(dziś spotyka się kilku stopniowe układy).

Odpowiedz
avatar Sarge
0 0

Tego dokładnie nie wiem, ale zadaniem iVTEC jest lepsze gospodarowanie paliwem, tj. ekonomia jazdy a nie zwiększenie mocy tak jak przy zwykłym VTECu. Ponadto iVTEC jest regulowany płynnie a pierwotny VTEC był włączany przy określonych obrotach(dziś spotyka się kilku stopniowe układy).

Odpowiedz
avatar EjLaska
1 1

Sarge obiecuje że ostatni raz się wypowiadam w twoim temacie. iVTEC to po prostu ulepszony VTEC. Co do "ostrego wejścia" to właśnie iVTEC, a dokładnie K seria w Civicach 7 i 8 generacji oraz w Acura RSX ma najbardziej odczuwalny "VTEC kick". Boli mnie to że ludzie bez karnie piszą takie brednie, jak np że VTEC to nie jest system zmiennych faz rozrządu. Jakie płynne załączanie ? Przecież to cały czas chodzi o wałek rozrządu z różnymi krzywkami które im wyższe obroty tym ostrzejsza się załącza. Zresztą jak dla mnie najważniejsze jest to że ludzie którzy powinni wiedzieć o co chodzi (tak jak ja mają vteca pod maską) rozumieją o co chodzi i nie zwracają uwagi na takie wywody na motokillerze

Odpowiedz
avatar Sarge
1 1

Ty po prostu nieuważnie czytasz co ja pisze. Może i nie wszędzie mam racje, ale patrząc na Twoją odpowiedź widać, że nie zrozumiałeś o co mi chodzi. Mnie natomiast boli fakt, że najbardziej krytykują cie ludzie, którzy nic nie robią...

Odpowiedz
avatar Sarge
0 0

Ty po prostu nieuważnie czytasz co ja pisze. Może i nie wszędzie mam racje, ale patrząc na Twoją odpowiedź widać, że nie zrozumiałeś o co mi chodzi. Mnie natomiast boli fakt, że najbardziej krytykują cie ludzie, którzy nic nie robią...

Odpowiedz
avatar Sarge
0 0

Wystarczy spojrzeć na Twój profil: materiałów zero bo po co...lepiej hejtować innych niż samemu coś zrobić. 78 komentarzy, a za nie aż(!) 17 punktów, do tego dwa czy trzy komentarze poniżej poziomu, co komentarz to jakiś bezsensowny hejt. Gościu, za kogo Ty się uważasz?! Założyłeś tu konto tylko po to żeby zatruwać ludziom tyłek?! Sorry, ale po Twoim zachowaniu trudno nie odnieść wrażenia, że jesteś co najwyżej w zaawansowanym stadium choroby gimnazjalnej popularnie zwanej "symptomem gimbazjalnym". I od razu uprzedzam: pisz co chcesz, ale ja rozmowę z Tobą już zakończyłem.

Odpowiedz
avatar Sarge
1 1

Wystarczy spojrzeć na Twój profil: materiałów zero bo po co...lepiej hejtować innych niż samemu coś zrobić. 78 komentarzy, a za nie aż(!) 17 punktów, do tego dwa czy trzy komentarze poniżej poziomu, co komentarz to jakiś bezsensowny hejt. Gościu, za kogo Ty się uważasz?! Założyłeś tu konto tylko po to żeby zatruwać ludziom tyłek?! Sorry, ale po Twoim zachowaniu trudno nie odnieść wrażenia, że jesteś co najwyżej w zaawansowanym stadium choroby gimnazjalnej popularnie zwanej "symptomem gimbazjalnym". I od razu uprzedzam: pisz co chcesz, ale ja rozmowę z Tobą już zakończyłem.

Odpowiedz
avatar bbstruck
0 0

Czy można porównać vtec do vanosa?

Odpowiedz
avatar Sarge
0 2

Jeśli już to iVTEC. Bo w obu tych systemach elementem wykonawczym jest koło zębate, ale w przeciwieństwie do iVTECa, VANOS posiada tylko dwa stopnie.

Odpowiedz
Udostępnij