Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

MotoKiller.pl

Pokaż menu
Szukaj

Hydropneumatyczne zawieszenie.

W tradycyjnym zawieszeniu elementem tłumiącym nierówności na drodze jest sprężyna śrubowa. Zasadniczą wadą takiego rozwiązania jest brak możliwości momentalnej regulacji prześwitu auta oraz niezbyt pożądane „przysiadanie” auta przy znacznym obciążeniu. Zawieszenie hydropneumatyczne eliminuje te problemy. Elementem „sprężynującym” w tym układzie jest gaz, najczęściej azot(na obrazku kolor niebieski) który znajduje się w metalowych kulach, tzw. sferach. Tłok(kolor czerwony) przytwierdzony do wahacza pod wpływem nierówności chowa się do cylindra popychając nieściśliwy płyn(kolor żółty), ten z kolei naciska na gaz który się spręża, a po wyjechaniu z nierówności cofa płyn z tłokiem do pozycji pierwotnej. Przy regulacji prześwitu specjalna sprężarka wpompowuje lub wypompowuje odpowiednią ilość płynu z układu pozwalając na zmianę ciśnienia płynu. Zaletami dynamicznej regulacji zawieszenia w autach osobowych(z przyczyn oczywistych nie wspominam o autach terenowych) jest możliwość regulacji prześwitu podczas jazdy. Przy małych prędkościach auto stoi wyżej aby samochód bez problemu mógł przejechać np. przez próg zwalniający, natomiast gdy auto jedzie z dużą prędkością po równej asfaltowej drodze może się obniżyć aby do minimum zmniejszyć opór powietrza i zwiększyć aerodynamikę nadwozia. Jedyną i chyba największa wadą tego rozwiązania są duże koszty przy ewentualnych naprawach. W starszych autach naprawa takiego układu niejednokrotnie przewyższa cenę całego auta. Niemniej jednak dobre układy potrafią wytrzymywać przebiegi około 200 tys. km przy odpowiednim użytkowaniu i konserwacji.Rozwinę trochę temat samych sfer(zielony element na zdjęciu). Mianowicie mają one kształt(jak sama nazwa wskazuje) kul w których płyn i gaz oddzielone są membraną. To w nich odbywa się sam proces „sprężynowania”. Płyn naciskając na membranę spręża gaz, przez to są one jednym z elementów które ulegają uszkodzeniom.Opis do schematu: - Centralka elektrohydrauliczna - Przednie sfery - Przedni regulator sztywności - Czujnik położenia zawieszenia przedniego - Tylne sfery - Tylny regulator sztywności - Czujnik zawieszenia tylnego - Moduł BSI - Czujnik położenia koła kierownicy - Zbiornik płynu hydraulicznego - Czujnik położenia pedału gazu
by Sarge
Zobacz następny
Dodaj nowy komentarz
avatar elvis9727
0 0

takie zawieszenie też ma Citroen XM^^

Odpowiedz
avatar grybljan18
0 2

i jest to idiotyczne rozwiązanie

Odpowiedz
avatar marianogt
3 3

idiotyczne dlatego, że zwiększa znacznie komfort jazdy?? hue hue sam na to wpadłeś czy ktoś ci podpowiedział? :D

Odpowiedz
avatar ZivoR
2 2

Gwint najlepszy :D

Odpowiedz
avatar enter22
0 0

Więcej takich opisów podzespołów i ciekawostek technicznych proszę ;)

Odpowiedz
avatar PocketRocket
0 0

Odradzam w razie awarii w czasie jazdy pozostaje tylko modlitwa a wiem co mówię. Poza tym autor nie wspomniał ze układ hydrauliczny nie odpowiada tylko za zawieszenie ale tez za hamulce i wspomaganie

Odpowiedz

Zmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 3 kwietnia 2013 o 21:54

avatar marianogt
0 0

jak się nie dba i nie sprawdza na bieżąco to potem mogą być takie problemy :) trzeba się po prostu interesować i wtedy nie ma takich niespodzianek :) a gdyby już coś się stało to wyhamujemy ręcznym, który jest na przednie koła w citroenach z hydrauliką, dzięki czemu nie zarzuci nam tyłu niespodziewanym "driftem" :) chyba,że ktoś wgl nie dba o auto i nie ma też ręcznego ;p

Odpowiedz
avatar PocketRocket
0 0

hmm nie było tak ze nie było dbane o auto ok 2-3 mies. przed wypadkiem zawieszenie przeszło kompletny serwis wymiana płynów swer filtrów itp. ( w warsztacie specjalisujacym się w tego typu zawieszeniach nie u jakiegoś mechanika typu szwagier) a przy 100 na mokrym asfalcie recny niewiele dał szczególnie ze jakieś 200m przedemną jechał traktor...

Odpowiedz
Udostępnij