Podsterowność VS Nadsterownosć
NadsterownośćJest to tendencja samochodu do zacieśniania łuku zakrętu. W momencie, gdy samochód zacznie skręcać w lewo, jego przód wchodzi w zakręt mocniej niż tył. Innymi słowy, tył zaczyna wyprzedzać przód samochodu, powodując obrót auta wokół własnej osi i spychając samochód do rowu po tej stronie drogi, w którą skręca auto. PodsterownośćJest to dokładnie przeciwstawne określenie do nadsterowności. Samochód podsterowny ma tendencję do poszerzania zakrętu. Auto na łuku jest wynoszone na zewnątrz drogi, czyli reaguje z opóźnieniem na skręt kierownicy.
by
arko1233
ładnie to było opisane w Top Gear jak się nie mylę to w 19 serii. PS. RWD Rulez
Odpowiedzbym się nie zgodził co do obrazka nadsterownośći: jak się wchodzi w poślizg kontrolowany trajektoria zakrętu powinna być bardziej podobna do prawidłowego toru jazdy a nie do podsterownego toru jazdy ;)
Odpowiedz"Prawidłowy tor jazdy" powinno się zamienić na "pożądany...". I rzeczywiście nadsterowność jest dziwnie przedstawiona na rysunku. Już sama nazwa wskazuje, że pojazd powinien zacieśniać zakręt. Zapomniano jeszcze o sterowności neutralnej i kącie znoszenia. Wyścigowi kierowcy przy ustawianiu samochodu dążą do sterowności neutralnej, ale w praktyce wolą i starają się utrzymać lekką nadsterowność w wolnych zakrętach, a podsterowność w szybkich. Generalnie tych zagadnień nie da się wytłumaczyć w trzech prostych zdaniach. Sporo teorii + lata praktyki w różnych samochodach.
OdpowiedzMożna też dodać że nadsterowność najczęściej występuje w autach z napędem na tylną oś, a podsterowność w przednio napędowych.
OdpowiedzTo auto z obrazka z nadsterownością wygląda trochę jak BMW pewnie nie bez powodu :D
OdpowiedzDupcia ucieka :D
Odpowiedzobydwa rysunki mają racje! ale pod warunkiem ze jest to poslizg nie kontrolowany. lecimy 100km/h puszczamy gaz i wrzucamy luz, skręcamy i rzeczywiście auta zachowają sie jak na obrazku. :P aaaa i jeszcze w zalezności od predkosci i katu zakretu auto z nadsterownością może spinować:D
Odpowiedz