Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

MotoKiller.pl

Pokaż menu
Szukaj

Jak działa turbosprężarka?

Obroty sprężarki, a tym samym i jej stopień sprężania zależą od ilości gazów napędzających turbinę, która przy małym zapotrzebowaniu na moc jest mała. Dlatego gdy gwałtownie wzrasta zapotrzebowanie na moc silnika (zmiana biegu, wciśnięcie gazu w celu przyspieszenia) pomimo dostarczenia dodatkowego paliwa, przez moment, aż sprężarka zostanie rozpędzona sprężanie sprężarki jest małe, przez co silnik przez moment ma małą moc. Dodatkowo w tym czasie z powodu mniejszej ilości dostarczonego powietrza do cylindrów, układ dostarczający paliwo nie może dostarczyć go tyle co przy statycznym obciążeniu silnika. Efekt mniejszej mocy silnika przy gwałtownym wzroście zapotrzebowania na moc nazywany jest turbodziurą. Usprawnienia konstrukcyjne sprawiają, że dzisiejsze turbosprężarki mają mniejszy moment bezwładności wirnika, a dawkowanie paliwa jest dokładniejsze, przez co efekt turbodziury jest mniejszy.W celu ograniczenia tego zjawiska stosuje się też sterowanie wydajnością turbosprężarki. Możliwe są tu dwa sposoby - sterowanie ilością spalin przepływających poprzez turbinę lub sterowanie geometrią przepływu.*W pierwszym rozwiązaniu stosuje się zawór obejściowy, który jest sterowany poprzez ciśnienie doładowywania - gdy ciśnienie wytwarzane przez sprężarkę przekracza ustaloną przez konstruktora silnika wartość, zawór otwiera się i przepuszcza część spalin poza wirnikiem turbiny. *Drugim rozwiązaniem jest umieszczenie łopatek sterujących kątem pod jakim spaliny trafiają na łopatki wirnika. Przy małych prędkościach obrotowych silnika, spaliny uderzają w wirnik pod kątem zbliżonym do prostego i jednocześnie łopatki sterujące wytwarzają rodzaj dyszy przyspieszających przepływ spalin. Ograniczenie ciśnienia doładowania polega na kierowaniu strumienia spalin pod coraz ostrzejszym kątem względem łopatek turbiny przy jednoczesnym poszerzeniu kanału przepływu co powoduje ograniczenie prędkości spalin. Konstrukcyjnie rozwiązuje się to w ten sposób, że wirnik turbiny otacza rodzaj żaluzji kierujących przepływem spalin. Pierwotnie ciśnienie doładowywania było sterowane czysto mechanicznie, we współczesnych silnikach samochodowych ciśnieniem steruje sterownik silnika, wykorzystując sygnały z czujników ciśnienia i ilości zassanego powietrza. Elementami wykonawczymi sterującymi zaworami lub żaluzjami są siłowniki pneumatyczne (wykorzystujące podciśnienie) sterowane elektrozaworami lub silniki krokowe - tak jak w silniku 1,2 TSI grupy VWW sprężarce rośnie temperatura powietrza w wyniku:wzrostu ciśnienia (zgodnie z równaniem adiabaty), przepływu ciepła przez elementy konstrukcyjne od gorących spalin do chłodniejszego powietrza.Jest to zjawisko niekorzystne, gdyż obniża efekt działania turbosprężarki, oraz zwiększa temperaturę w momencie spalania. Zwiększenie temperatury wpływa niekorzystnie na elementy silnika, obniża sprawność silnika jak i zwiększa wydzielanie tlenków azotu. Aby obniżyć temperaturę sprężonego powietrza stosowany jest wymiennik ciepła zwany intercoolerem lub chłodnicą międzystopniową powietrza. Pomogłem? Kto wiedział?
by konto usunięte
Zobacz następny
Dodaj nowy komentarz
avatar crs50sm
0 4

fajnie fajnie ale ten pomysł wydaje mi się zaklepany przez DaNo

Odpowiedz
avatar DaN0
0 0

To tak jak bym komuś zabronił wklejać fotki, bo ja też to robię... Bardzo mnie to cieszy, że Was to zainteresowało! Proszę o więcej takich materiałów i tu zwracam się przede wszystkim do doświadczonych mechaników, którzy znają wszystko na wylot! :)

Odpowiedz
avatar slivex
2 2

podoba mi sie ta akcja, mógłby ktoś napisać coś więcej o ITB?

Odpowiedz
avatar konto usunięte
3 3

Jak działa turbosprężarka? Spręża powietrze:D Wszystko. Cała reszta to niekompletnie opisany układ doładowania. Jeśli się już za co coś brać i tak książkowo pisać to porządnie. Ja byłbym za tym abyście tłumaczyli tak fajnie:D Jak dla dziecka, ale dokładnie ;) z jakimiś śmiesznymi porównaniami albo coś:D Wtedy to byłoby fajne moim zdaniem ;)

Odpowiedz
avatar Sarge
0 0

A właśnie...jak to jest: przy turbosprężarkach stosuje się intercoolery bo sprężane powietrze jest w bliskim "spotkaniu" z gorącymi spalinami i się od nich nagrzewa...a przy kompresorach też trzeba intercoolery zakładać, to powietrze jest chyba chłodniejsze? Czy tylko można aby dodatkowo schłodzić powietrze? słyszałem, że samo sprężanie powietrza je w jakimś tam stopniu nagrzewa...

Odpowiedz
avatar brojek_88
0 0

Było napisane tak jak mówisz, samo sprężanie już podnosi temperaturę powietrza, z intercoolerem jest jeszcze taka sprawa że chłodniejszego powietrza jest więcej co poprawia osiągi silnika. Dlatego przy kompresorach też intercooler się sprawdza.

Odpowiedz
avatar BDK
0 0

Pomogłeś, dzięki :).

Odpowiedz
avatar raadzi
0 0

kiedys zakladalo sie tzw.podtrzymanie i gitarra, nadmiar szedl w gwizdek, piekne strzaly i praktycznie zero turbodziury,minus szybsze zuzycie turbiny.

Odpowiedz
Udostępnij