Czym różni się kompresor od turbosprężarki?
Nie każdy wie, a na pewno wiedzieć by chciał!Niektórzy producenci samochodów (np. Mercedes) upodobali sobie montowanie w swoich produktach kompresorów. Inni z kolei (np. Nissan, Toyota) skłaniają się ku turbosprężarkom. Dobrze byłoby zatem poznać różnice i podobieństwa obu tych systemów.Podobieństwem jest cel dla jakiego montuj się w samochodach kompresory i turbosprężarki. Zwykle chodzi o zwiększenie mocy poprzez siłowe wepchnięcie jak największej ilości powietrza (a więc i tlenu) do komory spalania. Większa ilość tlenu zmieszana z większą ilością paliwa skutkuje większą mocą.W celu wtłoczenia powietrza do silnika stosuje się wirnik sprężarki. Element ten znajdziemy zarówno w kompresorze jak i w turbosprężarce.Coś jednak musi to śmigło napędzać i jest to właśnie główna różnica w budowie obu urządzeń. W przypadku turbo, śmigło napędzane jest gazami wylotowymi, czyli po prostu spalinami . W przypadku kompresora, śmigło napędzane jest paskiem podłączonym do wału korbowego. Tyle jeżeli chodzi o budowę. Co to jednak znaczy w praktyce? Działanie kompresora i turbo z punktu widzenia kierowcy ma kilka zasadniczych różnic:Ponieważ kompresor napędzany jest przez wał korbowy, część mocy silnika zużywana jest na napędzenie kompresora. W przypadku turbo, do napędzenia śmigła używa się spalin więc energii, która (w uproszczeniu) i tak jest marnowana.Wzrost mocy jest w przypadku kompresora liniowy. Oznacza to, że kompresor wspomaga silnik już od najniższych obrotów. Działanie turbo zaczyna być odczuwalne dopiero przy pewnych obrotach silnika, gdy w układzie wytworzy się odpowiednio duże ciśnienie. Poniżej tych obrotów występuje tzw. turbo dziura (z ang. turbo lag).Co jest zatem lepsze? To zależy… Przy pomocy turbo można uzyskiwać większe przyrosty mocy ponieważ jest ono w stanie generować większe ciśnienie doładowania, aniżeli kompresor. Dlatego turbo jest tak bardzo lubiane przez tuning. Z drugiej jednak strony, przy użyciu kompresora unika się turbo dziury i następującego po niej gwałtownego przyrostu mocy, który może być trudny do opanowania i kończyć się zerwaniem przyczepności (problem ten jest obecnie niwelowany przez zaawansowaną elektronikę i nie ma tak dużego znaczenia jak w latach ’80).Jak Was zainteresuje, wstawię następną "wiedzę"
by
DaN0
Pewnie, że interesuje:) Wstawiaj dalej:)
OdpowiedzŚwietnie to opisujesz ! Dawaj dalej ! ;)
Odpowiedzsą jeszcze kompresory śrubowe. i nie śmigło,a wirnik. poza tym świetna robota można się czegoś dowiedzieć. wstawiaj dalej :D
OdpowiedzBardzo fajne:) Przydatne i pomysłowe:)
OdpowiedzWłaśnie czekałem na takie coś. Żeby na motokiller nie były tylko nowinki i super tuningowane fury, ale też trochę praktyki i teorii.
OdpowiedzSuper opisane. czekam na więcej :)
Odpowiedza moze by tak zrobić jakas serie jak np.''jak wszyscy to i ja'' to moze byc ''z serii wiedza i moc'' albo cos takiego?
OdpowiedzKompresor ma jeszcze jedną wadę. O ile jest w stanie uzyskiwać podobne moce, to z momentem obrotowym już nie jest tak różowo
OdpowiedzWłaśnie. Trubo możesz sobie wepchnąć gdzie chcesz, ale kompresor musi być obok wału.
Odpowiedzhttp://www.technikajazdy.info/quiz-motoryzacyjny/turbo-vs-kompresor/ Dan0 - nie wciskaj kitu że ty to pisałeś ... Plagiator ...
Odpowiedzhahahahaahha :) +
OdpowiedzA gdzie napisałem, że to ja pisałem? :D
OdpowiedzTacy jak ty mnie denerwują, sam nic nie zrobi, a krytykuje innych... Żal ci dupę ściska, że ludzie go chwalą za to co zrobił? Tobie nikt nie zabrania zrobić tak samo jak on i wskaż mi jeszcze gdzie on napisał, że to jest tego własna praca??
OdpowiedzCo jak co, ale jeżeli to nie Twoja praca, to wypadałoby podać źródło. :) Artykuł mi się spodobał. Leci fav. I jak najbardziej jestem za wstawianiem ciekawostek, żeby ten serwis nie składał się z samych obrazków.
OdpowiedzJeszcze się różni temp. uzyskanego powietrza. W turbinie jest ono wytwarzane obok przelatujących spalin dlatego jest dużo wyższe. Co za tym dalej idzie? :D Poza tym to taka wiedza internetowa ;/ każdy kto się tym zainteresuje może sam sobie to wyczytać. Są na tej stronie mechanicy którzy widzieli to i dotykali, to oni mogliby robić takie posty.
OdpowiedzNie każdy wie jak to wyszukać, nie każdy wie, że jest takie coś, więc kopiuję (z głową) bo nie mam czasu na własną pracę ;) troszku materiałów tu mam do ogarnięcia... PS: Wczoraj pobiliście rekordzik! 380 materiałów w 24h! Brawo!
OdpowiedzZmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 10 lutego 2013 o 12:19
Dobra robota : D dawaj dalej! ; )
OdpowiedzWiecej i wiecej tego chcemy :)
Odpowiedzfajna ciekawostka ;) dzięki za wiedzę ! ;D mhm ale jak mam być szczery to wolę Turbo w samochodzie ;) w sumie jeżdżę dieslem ;)))
Odpowiedztą wiedzę już posiadałem ale po przeczytaniu tego zastanawia mnie co by było po zamontowaniu do silnika i turbo i kompresora
Odpowiedzmam tak w sciro TSI i jak na 1.4 jest szał :D ale dalej czuć kiedy turbo wkracza do gry choć mniej niż przy autach z samym turbo
Odpowiedzco do turbo , to jest możliwość zaprogramowania systemu podtrzymywania ciśnienia doładowania. nazywa się to Anti Lag System (potocznie zwany ALS). wtedy nie ma "turbo dziury" , przez co turbina działa już od samego początku. :)
OdpowiedzTak ale żywotność turbiny z takim systemem jest bardzo krótka. Bardzo rzadko spotykane na drogach. W sporcie a i owszem.
Odpowiedza przy okazji mercedesa to posiadaja takie oznaczenie jak AMG połączenie kompresora z turbem zero spadków mocy :)
OdpowiedzTo może od razu zamawiajmy co dalej? Może VANOS? Albo omówienie budowy turbo wraz z montażem? Zawsze byłem ciekaw, jak faktycznie wygląda zabudowane turbo z omówieniem co idzie gdzie :)
OdpowiedzDawaj jeszcze
OdpowiedzProszę . a Dał bys budowe silnika
OdpowiedzAlbo mi się wydaje albo widziałem to już wcześniej tutaj...
Odpowiedz