Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

MotoKiller.pl

Pokaż menu
Szukaj

Czym różni się kompresor od turbosprężarki?

Nie każdy wie, a na pewno wiedzieć by chciał!Niektórzy producenci samochodów (np. Mercedes) upodobali sobie montowanie w swoich produktach kompresorów. Inni z kolei (np. Nissan, Toyota) skłaniają się ku turbosprężarkom. Dobrze byłoby zatem poznać różnice i podobieństwa obu tych systemów.Podobieństwem jest cel dla jakiego montuj się w samochodach kompresory i turbosprężarki. Zwykle chodzi o zwiększenie mocy poprzez siłowe wepchnięcie jak największej ilości powietrza (a więc i tlenu) do komory spalania. Większa ilość tlenu zmieszana z większą ilością paliwa skutkuje większą mocą.W celu wtłoczenia powietrza do silnika stosuje się wirnik sprężarki. Element ten znajdziemy zarówno w kompresorze jak i w turbosprężarce.Coś jednak musi to śmigło napędzać i jest to właśnie główna różnica w budowie obu urządzeń. W przypadku turbo, śmigło napędzane jest gazami wylotowymi, czyli po prostu spalinami . W przypadku kompresora, śmigło napędzane jest paskiem podłączonym do wału korbowego. Tyle jeżeli chodzi o budowę. Co to jednak znaczy w praktyce? Działanie kompresora i turbo z punktu widzenia kierowcy ma kilka zasadniczych różnic:Ponieważ kompresor napędzany jest przez wał korbowy, część mocy silnika zużywana jest na napędzenie kompresora. W przypadku turbo, do napędzenia śmigła używa się spalin więc energii, która (w uproszczeniu) i tak jest marnowana.Wzrost mocy jest w przypadku kompresora liniowy. Oznacza to, że kompresor wspomaga silnik już od najniższych obrotów. Działanie turbo zaczyna być odczuwalne dopiero przy pewnych obrotach silnika, gdy w układzie wytworzy się odpowiednio duże ciśnienie. Poniżej tych obrotów występuje tzw. turbo dziura (z ang. turbo lag).Co jest zatem lepsze? To zależy… Przy pomocy turbo można uzyskiwać większe przyrosty mocy ponieważ jest ono w stanie generować większe ciśnienie doładowania, aniżeli kompresor. Dlatego turbo jest tak bardzo lubiane przez tuning. Z drugiej jednak strony, przy użyciu kompresora unika się turbo dziury i następującego po niej gwałtownego przyrostu mocy, który może być trudny do opanowania i kończyć się zerwaniem przyczepności (problem ten jest obecnie niwelowany przez zaawansowaną elektronikę i nie ma tak dużego znaczenia jak w latach ’80).Jak Was zainteresuje, wstawię następną "wiedzę"
by DaN0
Zobacz następny
Dodaj nowy komentarz
avatar kg71
8 10

Pewnie, że interesuje:) Wstawiaj dalej:)

Odpowiedz
avatar beny
8 10

Świetnie to opisujesz ! Dawaj dalej ! ;)

Odpowiedz
avatar mati12394
0 4

są jeszcze kompresory śrubowe. i nie śmigło,a wirnik. poza tym świetna robota można się czegoś dowiedzieć. wstawiaj dalej :D

Odpowiedz
avatar Bartek96LBN
0 2

Bardzo fajne:) Przydatne i pomysłowe:)

Odpowiedz
avatar Michalos
47 53

Właśnie czekałem na takie coś. Żeby na motokiller nie były tylko nowinki i super tuningowane fury, ale też trochę praktyki i teorii.

Odpowiedz
avatar jerzykaudi
0 0

Super opisane. czekam na więcej :)

Odpowiedz
avatar pawelfreitag2000
4 4

a moze by tak zrobić jakas serie jak np.''jak wszyscy to i ja'' to moze byc ''z serii wiedza i moc'' albo cos takiego?

Odpowiedz
avatar bmbl80
0 0

Kompresor ma jeszcze jedną wadę. O ile jest w stanie uzyskiwać podobne moce, to z momentem obrotowym już nie jest tak różowo

Odpowiedz
avatar DaN0
0 0

Właśnie. Trubo możesz sobie wepchnąć gdzie chcesz, ale kompresor musi być obok wału.

Odpowiedz
avatar Attendex
2 2

hahahahaahha :) +

Odpowiedz
avatar DaN0
0 0

A gdzie napisałem, że to ja pisałem? :D

Odpowiedz
avatar Mijagi222
6 12

Tacy jak ty mnie denerwują, sam nic nie zrobi, a krytykuje innych... Żal ci dupę ściska, że ludzie go chwalą za to co zrobił? Tobie nikt nie zabrania zrobić tak samo jak on i wskaż mi jeszcze gdzie on napisał, że to jest tego własna praca??

Odpowiedz
avatar Schweppes
8 12

Co jak co, ale jeżeli to nie Twoja praca, to wypadałoby podać źródło. :) Artykuł mi się spodobał. Leci fav. I jak najbardziej jestem za wstawianiem ciekawostek, żeby ten serwis nie składał się z samych obrazków.

Odpowiedz
avatar konto usunięte
1 5

Jeszcze się różni temp. uzyskanego powietrza. W turbinie jest ono wytwarzane obok przelatujących spalin dlatego jest dużo wyższe. Co za tym dalej idzie? :D Poza tym to taka wiedza internetowa ;/ każdy kto się tym zainteresuje może sam sobie to wyczytać. Są na tej stronie mechanicy którzy widzieli to i dotykali, to oni mogliby robić takie posty.

Odpowiedz
avatar DaN0
0 0

Nie każdy wie jak to wyszukać, nie każdy wie, że jest takie coś, więc kopiuję (z głową) bo nie mam czasu na własną pracę ;) troszku materiałów tu mam do ogarnięcia... PS: Wczoraj pobiliście rekordzik! 380 materiałów w 24h! Brawo!

Odpowiedz

Zmodyfikowano 2 razy. Ostatnia modyfikacja: 10 lutego 2013 o 12:19

avatar IceMan135
2 4

Dobra robota : D dawaj dalej! ; )

Odpowiedz
avatar GuMeK
2 2

Wiecej i wiecej tego chcemy :)

Odpowiedz
avatar dawdawido
3 3

fajna ciekawostka ;) dzięki za wiedzę ! ;D mhm ale jak mam być szczery to wolę Turbo w samochodzie ;) w sumie jeżdżę dieslem ;)))

Odpowiedz
avatar broniu97
0 0

tą wiedzę już posiadałem ale po przeczytaniu tego zastanawia mnie co by było po zamontowaniu do silnika i turbo i kompresora

Odpowiedz
avatar Vasyl
0 0

mam tak w sciro TSI i jak na 1.4 jest szał :D ale dalej czuć kiedy turbo wkracza do gry choć mniej niż przy autach z samym turbo

Odpowiedz
avatar cesak122
0 4

co do turbo , to jest możliwość zaprogramowania systemu podtrzymywania ciśnienia doładowania. nazywa się to Anti Lag System (potocznie zwany ALS). wtedy nie ma "turbo dziury" , przez co turbina działa już od samego początku. :)

Odpowiedz
avatar konto usunięte
0 0

Tak ale żywotność turbiny z takim systemem jest bardzo krótka. Bardzo rzadko spotykane na drogach. W sporcie a i owszem.

Odpowiedz
avatar s1ralf
-3 3

a przy okazji mercedesa to posiadaja takie oznaczenie jak AMG połączenie kompresora z turbem zero spadków mocy :)

Odpowiedz
avatar feanorek
0 2

To może od razu zamawiajmy co dalej? Może VANOS? Albo omówienie budowy turbo wraz z montażem? Zawsze byłem ciekaw, jak faktycznie wygląda zabudowane turbo z omówieniem co idzie gdzie :)

Odpowiedz
avatar Drifter2000
0 0

Proszę . a Dał bys budowe silnika

Odpowiedz
avatar Osobisty
0 0

Albo mi się wydaje albo widziałem to już wcześniej tutaj...

Odpowiedz
Udostępnij