Mazda 787B ze wspaniale brzmiącym, 4 rotorowym silnikiem
Samochód przy wadze zaledwie 830 kg osiągał moc 700KM i moment obrotowy na poziomie 607Nm z 4 rotorowego silnika R26B o pojemności skokowej 2,6 litra. Ponieważ objętość w tego typu silnikach liczy się inaczej, w rzeczywistości silnik ten miał 5,2 litra pojemności. Według Mazdy, silnik był w stanie osiągnąć moc 900KM, ale zmniejszono ją ze względu na wydłużenie żywotności silnika podczas wyścigów wytrzymałościowych.Mazda 787B jest pierwszym i jedynym samochodem z silnikiem Wankla a także pierwszym i jak dotąd również jedynym japońskim samochodem, który zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Mazda wygrała dzięki swojej bezawaryjności, co było sprzeczne z panują opinią o silnikach z wirującymi tłokami mówiącą, że są awaryjne.
Nic się tu nie liczy inaczej. 2,6 litra to 2,6 litra i tyle w temacie. Przelicznik w postaci mnożenia pojemności razy 2 wymyśliły polskie towarzystwa ubezpieczeniowe. Taka na przykład Mazda RX-8 ma silnik o pojemności 1,3 litra (2 komory spalania po 654cm3). Twierdzi tak nawet sam producent. Ale TU za mało by zarobiły gdyby cena ubezpieczenia za RX-8 byłaby na poziomie np. Skody Fabii. Dlatego płaci się za 2,6 litra.
@MarcinWrc:
komora spalania, którą tworzy 1/3 tłoka, skoro tłoki są cztery - 12 komór.
Weż za przykład jeden rotor wankla i trzycylindrowy silnik 0.65L.
Żeby silnik Wankla znalazł się znowu w tym samym punkcie potrzebne będą trzy obroty wału. W trzy obroty wału silnik odpali trzy komory spalania 0.65L każda.
Silnik tłokowy będzie potrzebował dwóch obrotów wału, żeby odpalić 0.65L jako sumę wszystkich komór. Wspólny mianownik - 6.
6 obrotów wału dla Wankla da 6 taktów spalania i dwa obroty tłoka, 6 razy komora 0.65L zostanie odpalona.
0.65 * 6 = 3.9
6 obrotów wału dla tłokowca to trzy cykle pracy, silnik pojemności 0.65L obróci się trzy razy
0.65 * 3 = 1.95
Różnica 2:1, ale tylko w przypadku jednorotorowego wankla. Dwurotorowy narobi jeszcze większego zamieszania. Nie wspominając o czterorotorowym.
Polityka i chwyt marketingowy Mazdy sprawił, że to "tylko 1.3".
PS to nie jest wymysł Polskich ubezpieczycieli. Zagraniczni również mnożą pojemność Mazdy x2 a czasem x3.
Nic się tu nie liczy inaczej. 2,6 litra to 2,6 litra i tyle w temacie. Przelicznik w postaci mnożenia pojemności razy 2 wymyśliły polskie towarzystwa ubezpieczeniowe. Taka na przykład Mazda RX-8 ma silnik o pojemności 1,3 litra (2 komory spalania po 654cm3). Twierdzi tak nawet sam producent. Ale TU za mało by zarobiły gdyby cena ubezpieczenia za RX-8 byłaby na poziomie np. Skody Fabii. Dlatego płaci się za 2,6 litra.
Odpowiedz@MarcinWrc: komora spalania, którą tworzy 1/3 tłoka, skoro tłoki są cztery - 12 komór. Weż za przykład jeden rotor wankla i trzycylindrowy silnik 0.65L. Żeby silnik Wankla znalazł się znowu w tym samym punkcie potrzebne będą trzy obroty wału. W trzy obroty wału silnik odpali trzy komory spalania 0.65L każda. Silnik tłokowy będzie potrzebował dwóch obrotów wału, żeby odpalić 0.65L jako sumę wszystkich komór. Wspólny mianownik - 6. 6 obrotów wału dla Wankla da 6 taktów spalania i dwa obroty tłoka, 6 razy komora 0.65L zostanie odpalona. 0.65 * 6 = 3.9 6 obrotów wału dla tłokowca to trzy cykle pracy, silnik pojemności 0.65L obróci się trzy razy 0.65 * 3 = 1.95 Różnica 2:1, ale tylko w przypadku jednorotorowego wankla. Dwurotorowy narobi jeszcze większego zamieszania. Nie wspominając o czterorotorowym. Polityka i chwyt marketingowy Mazdy sprawił, że to "tylko 1.3". PS to nie jest wymysł Polskich ubezpieczycieli. Zagraniczni również mnożą pojemność Mazdy x2 a czasem x3.
Odpowiedz