Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

MotoKiller.pl

Pokaż menu
Szukaj

Szerokość opony a przyspieszenie? 15 sekundowy test

Porównanie przyspieszenia na oponach 175/65/14 i 195/50/15. Szersza opona okazała się "wolniejsza". Czasy przedstawione w filmie to średnia z 5 przejazdów na danym rozmiarze (i dobrane wideo najbardziej zbliżone do średniej). Wziąłem pod uwagę przekłamanie licznika (~5km/h dla pierwszego rozmiaru i ~2km/h dla drugiego rozmiaru wg GPS). Poza szerokością różnicę może też powodować masa i średnica. Koło 175/65/14 (D=583,1mm) waży 17kg, 195/50/15 (D=576mm) 19kg. Co ważne test został przeprowadzony na lekkim i dość słabym aucie, tj. ~120KM i ~1000kg razem z kierowcą. W mocniejszych autach ta zależność zapewne odwróci się ze względu na braki trakcyjne.
by Grzesieek
Zobacz następny
Dodaj nowy komentarz
avatar brojek_88
0 6

Szersza opona przy okazji jest niższa. Tutaj bym szukał przyczyny. Zupełnie pomijam fakt że nigdy nie ma dwóch identycznych przejazdów a różnice na poziomie 0.2 sekundy są na tyle małe że można je potraktować jako zwykłą ciekawostkę.

Odpowiedz
avatar Grzesieek
7 7

@brojek_88: niższa, mniejsze koło, więc auto powinno szybciej przyspieszać (efekt jak przy skróceniu przełożenia głównego skrzyni). Przy szukaniu przyczyny bardziej bym się skłaniał (poza samą szerokością) na masie koła i jej rozłożeniu na promieniu. A co do przejazdów to racja, dlatego robiłem po 5 przejazdów (nie licząc takich, że gdzieś bieg nie wszedł czy grubo przegiąłem w którąś stronę z obrotami- tylko poprawne przejazdy) na każdej z opon, i wyciągałem średnią. Tak czy inaczej wyraźną zależność widać. No i tak jest to ciekawostka, nic innego.

Odpowiedz
avatar ProjectGranTurismo
0 0

@Grzesieek: Ciekawy test ;) Jest dużo czynników mających wpływ na przyspieszanie. W zasadzie dopatrywałbym się różnic głównie przez średnicę koła jak opisałeś (ze skróconą skrzynią) i poprzez moment bezwładności kół, ale to już ciężko oszacować. Z tego co pamiętam w teoretycznych rozważaniach zakłada się, że opory toczenia nie zależą od szerokości toczonego walca, ale są odwrotnie proporcjonalne do średnicy walca (im większa średnica koła tym mniejsze opory). Tu odsyłam dla ciekawskich:https://pl.wikipedia.org/wiki/Tarcie_toczne Z ciekawości wysokość kół mierzyłeś czy wstawiałeś obliczeniowe?

Odpowiedz
avatar Grzesieek
2 2

@ProjectGranTurismo: wysokość kół obliczeniowa niestety. Dużo racji masz. Ale wiadomo jak to jest teoretycznymi rozważaniami :) Ogólnie to ten przykład pokazuje, że jeśli komuś zależy na dobrym czasie na 1/4 mili (ja do nich nie należę), i nie ma mocnego auta, to wąska zimówka może być lepsza od szerszej letniej, wbrew temu co wielu ludzi twierdzi.

Odpowiedz
avatar Aikanaro
3 3

Rozne rozmiary opon = rozne opory toczenia. 1000kg z kierowca oraz 120kucy to wcale nie tak zle.

Odpowiedz
avatar Grzesieek
2 2

@Aikanaro: jasne, że różne opory. Poza tym co napisałem koledze niżej, to chciałem zobaczyć, czy lepsza trakcyjnie opona będzie szybsza (z uwagi na lepszy start) w stosunku do węższej, która radzi sobie lepiej po samym starcie.

Odpowiedz
avatar serekczek55
2 2

Nawet jeśli szersza opona jest troszkę wolniejsza przy przyśpieszaniu, to rekompensuje to w zakrętach :)

Odpowiedz
avatar Grzesieek
2 2

@serekczek55: no pewnie :) Geneza tego "testu" jest taka, że po zmianie z wąskich zimówek na szersze letnie auto zaczęło gorzej, "ciężej" jechać... no to pyk- lecę z filmikiem.

Odpowiedz
avatar RX_Love
0 0

@Grzesieek: nie dość że wolniej się zbiera(czym szerzej tym większe opory) to dodatkowo w praktyce auto też trochę więcej pali

Odpowiedz
Udostępnij