BMW E32 V16
BMW wyprodukowało w 1987 roku pod roboczą nazwą 'Goldfish'. Jednostkę V16 umieszczono w modelu E32. Pomysł, by stworzyć to monstrum 16-to cylindrowe, pojawił się w 1987 roku, a dokładnie w połowie 1987, w małym kręgu pracowników działu BMW zajmującego się konstrukcją silników. Dyskutowano wtedy nad możliwością stworzenia silnika większego niż 12-sto cylindrowy... I tak... 8 lipca 1987 zaczęto konstruować ten "specjalny silnik" pod kryptonimem "GOLDFISCH". Decyzja padła na 16 cylindrowy silnik w układzie V, który powstał jako kontynuacja silnika 12 cylindrowego. Pod koniec 1987 pierwszy silnik został zmontowany, a w styczniu i lutym 1988 osiągnął swoją pełną sprawność techniczną. Następnym krokiem było umieszczenie tego prototypu w BMW serii 7 E32 i już w maju 1988 mogły odbyć się pierwsze testy tego samochodu, a 7 lipca 1988, czyli rok po rozpoczęciu prac silnik został przedstawiony na forum ogólnym. Użycie go w produkcji seryjnej nie było przewidziane i to jest smutne. V16 skończył jako silnik demonstracyjny, a jednocześnie ta 16-ka, wyznacza górną granicę osiągnięć, tak jak silnik 3 cylindrowy wyznaczył ich dolną granicę. A oto podstawowe dane techniczne GOLDFISCH V16:- pojemność: 6651 cm3.- moc: 408 KM przy 5200 obr/min.- moment obrotowy: 637 Nm przy 3900 obr/min...- stopień sprężani: 8,8:1...- waga: 310 kg...
by
oOoKubaoOo
A samochód nazywa sie 767 il i tak wygląda tył
Odpowiedzhttp://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--4fKr0WuX--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/18yppcysbqzxcjpg.jpg
Odpowiedz@Norbi1995: W zasadzie jak widzę jak to z tyłu wygląda to nawet się cieszę, że nie wyprodukowano seryjnie tego egzemplarza. Co to jest po bokach samochodu, jakieś płetwy czy ki luj?
Odpowiedz@Murzyn: te płetwy jak i niekoniecznie sympatyczna krata z tyłu odpowiadały za chłodzenie silnika. Z tego co czytałem o tej wersji e38, to ze względu na problem chłodzenia nie doszło do seryjnej produkcji ;)
Odpowiedz