Prosta automatyczna skrzynia biegów z klocków lego. Do przełączania biegów wykorzystuje opory wewnętrzne przekładni.Zagadka dla samozwańczych inżynierów : jakie przełożenie ma ta skrzynia, jeżeli:- małe szare koła mają 12 zębów- duże beżowe koła mają 20 zębów- dyfry mają 28 zębówJest tu jakiś cwaniak?
@tailgunner: Kto był w technikum samochodowym na pewno liczył to na takim przedmiocie jak "Podwoziach i nadwoziach pojazdów samochodowych". I się nie spinaj, bo liczenie przekładni to prościzna i oczywiście, że policzyłbym to jak chyba co drugi tutaj użytkownik... to jak, zakład? O ile? Masz w ogóle dziecko konto w banku, żeby wywiązać się z zakładu, czy rzucasz słowa na wiatr? Bo taki kozak jesteś, a tacy zazwyczaj mają najmniej do powiedzenia...
0,6
Nie wiem czy dobrze myślę, ale gdy nie ma oporu, dwa koła zęba poza dyfrem są pomijane i mamy przełożenie 1:1. Gdy dochodzi opór, obieg się zmienia i przebiega przez dwie dodatkowe zębatki. Biorąc pod uwagę, że dyfer jest symetryczny i ma przełożenie 1:1, pomijamy go i liczymy tylko przełożenie dodatkowych zębatek. Czyli 12/20 = 0,6.
Głowy za to nie dam, ale widać na filmiku jak pod obciążeniem lewa strona dyfra kręci się blisko 2 razy szybciej od prawej, co względnie pasowałoby do wartości 0,6.
Gdyby dyfer był niesymetryczny, należałoby policzyć przełożenia pomiędzy poszczególnymi zębatkami, a wynikiem ostatecznym byłby iloczyn poszczególnych przełożeń.
Jak źle myślę, niech mnie ktoś poprawi proszę.
Pozdrawiam :)
Odpowiedz
Zmodyfikowano
1 raz.
Ostatnia modyfikacja:
10 kwietnia 2015 o 20:33
@tailgunner: pewności nie mam :) Patrząc na filmik, wydaje mi się, że jego lewa i prawa strona, są w pełni symetryczne zrobione dokładnie z takich samych zębatek.
@tailgunner: Jeśli satelity w lewym dyfrze podczas pracy pod obciążeniem się nie poruszają, to przełożenie wg mnie wyniesie 5 lub jak kto woli 0,2. W każdym razie skrzynia redukuje obroty 5 krotnie.
http://zapodaj.net/5db3a5f715b5d.jpg.html
1,7
Odpowiedzhttp://zapodaj.net/892fa914c3276.jpg.html
Odpowiedz@mag_magik_1: coś pan panie za bardzo to uprościłeś... a gdzie dyfry na tym schemacie?
Odpowiedz@tailgunner: http://zapodaj.net/42b659be0ea0e.jpg.html Rzeczywiście, trochę mnie poniosło z tym upraszczaniem
OdpowiedzInżynier? Takie rzeczy to się w technikum liczyło...
Odpowiedz@niebieska_asteroida: to licz to cwaniaku. Założe się o każdą kasę że nie dasz rady
Odpowiedz@tailgunner: No tak ty jesteś najwspanialszy i najmądrzejszy, to ze ty wiesz nie znaczy ze każdego to interesuje :) BUFON
Odpowiedz@LoveForJapan: a kiedy powiedziałem że JA wiem?
Odpowiedz@tailgunner: To w takim razie po co ty grasz cwaniaka? :)
OdpowiedzOdczepcie się, rację ma obliczanie tego było w technikum. Tylko kto by pamiętał sposób obliczania i wzory :P
Odpowiedz@sosnasss: żadne wzory tu nie są potrzebne
Odpowiedz@tailgunner: Kto był w technikum samochodowym na pewno liczył to na takim przedmiocie jak "Podwoziach i nadwoziach pojazdów samochodowych". I się nie spinaj, bo liczenie przekładni to prościzna i oczywiście, że policzyłbym to jak chyba co drugi tutaj użytkownik... to jak, zakład? O ile? Masz w ogóle dziecko konto w banku, żeby wywiązać się z zakładu, czy rzucasz słowa na wiatr? Bo taki kozak jesteś, a tacy zazwyczaj mają najmniej do powiedzenia...
Odpowiedz0,6 Nie wiem czy dobrze myślę, ale gdy nie ma oporu, dwa koła zęba poza dyfrem są pomijane i mamy przełożenie 1:1. Gdy dochodzi opór, obieg się zmienia i przebiega przez dwie dodatkowe zębatki. Biorąc pod uwagę, że dyfer jest symetryczny i ma przełożenie 1:1, pomijamy go i liczymy tylko przełożenie dodatkowych zębatek. Czyli 12/20 = 0,6. Głowy za to nie dam, ale widać na filmiku jak pod obciążeniem lewa strona dyfra kręci się blisko 2 razy szybciej od prawej, co względnie pasowałoby do wartości 0,6. Gdyby dyfer był niesymetryczny, należałoby policzyć przełożenia pomiędzy poszczególnymi zębatkami, a wynikiem ostatecznym byłby iloczyn poszczególnych przełożeń. Jak źle myślę, niech mnie ktoś poprawi proszę. Pozdrawiam :)
OdpowiedzZmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 10 kwietnia 2015 o 20:33
@Joku_san: no blisko, ale skąd założenie że dyfer ma przełożenie 1:1 ?
Odpowiedz@tailgunner: pewności nie mam :) Patrząc na filmik, wydaje mi się, że jego lewa i prawa strona, są w pełni symetryczne zrobione dokładnie z takich samych zębatek.
Odpowiedz@Joku_san: tak. I dopóki obudowy dyfrów się nie obracają przełożenie faktycznie jest 1:1. Ale pod obciążeniem zaczynają się obracać. I co teras?
Odpowiedz@tailgunner: Jeśli satelity w lewym dyfrze podczas pracy pod obciążeniem się nie poruszają, to przełożenie wg mnie wyniesie 5 lub jak kto woli 0,2. W każdym razie skrzynia redukuje obroty 5 krotnie. http://zapodaj.net/5db3a5f715b5d.jpg.html
Odpowiedz@mag_magik_1: oba dyfry są połączone przełożeniem, nie może się tylko jeden obracać. nic z tego kolego
Odpowiedz