Nie - nie będzie tu nic o MLP. Nie będzie też o miniaturowych konikach. Za to będzie o samochodach. Pięknych samochodach.
Przenieśmy się do USA do początku lat 60. Od roku 1957 trwa wojna w Wietnamie. Młodzi żołnierze jadą na wojnę do Wietnamu i z wojny wracają. Inni młodzi protestują przeciwko wojnie. Narasta fala spięć. Młodzież musi się wyszumieć i odreagować. Najczęściej wsiada w samochody i się ściga. Tyle tylko, że ma do wyboru albo ogromne sedany, kombi lub kabriolety, albo Corvette. Te pierwsze były dość spore (ponad 5 metrów długości - nierzadko ich długość dochodziła do 6 metrów, natomiast Corvette, choć mała i zwrotna, była dość droga - nie zdążyła się zestarzeć i stanieć). Wśród młodych ludzi zapanowała zatem moda na europejskie samochody GT. Były małe, zwinne, ale... drogie. Niemniej często były kupowane, z powodu braku alternatyw u rodzimych producentów. A samochody japońskie jeszcze nie zdobyły uznania wśród młodych Amerykanów, gdyż ich ojcowie traktowali Japończyków jako wroga.
Rozterki młodego pokolenia doskonale rozumiał Lee Iacocca, pracujący wówczas w Fordzie. Wezwał więc zarząd i marketingowców i w siedzibie firmy w Detroit przedstawił swój plan. Ford da młodym samochód, który ma mieć mniej niż 5 metrów długości, pomieści 4 osoby (co było sporym wyzwaniem przy tak skromnych wymiarach), będzie wyglądał obłędnie i będzie tani (przynajmniej w wersji podstawowej). Zarząd popukał się po głowie, ale Lee Iacocca dopiął swego. Już w roku 1962 przedstawiono prototyp - ale Lee Iacocca nie był z niego zadowolony i go odrzucił. Nie zgadzała się ilość osób. Gdyby się to nie stało, Mustang wyglądałby właśnie tak.
Na szczęście projekt został odrzucony, a projektanci ponownie zasiedli do desek kreślarskich. Wzięli oni podwozie i trochę części z modelu Falcon (co obniżyło, i to znacznie, koszty), do niego dopasowali wszystkie możliwe silniki, jakie miał koncern i ubrali w dość stylowe nadwozie. W kwietniu roku 1964 byli gotowi pokazać światu swe dzieło. Tak oto narodził się Mustang.
Oczywiście dla cieplejszych miejsc w USA Ford przygotował także rewelacyjnie wyglądającą wersie cabrio.
Jego premiera była przygotowana dość pieczołowicie. Ford wyprodukował 8160 egzemplarzy Mustanga i każdy przekazał nieodpłatnie swoim dealerom w USA.
W dniu premiery, czyli 16 kwietnia 1964 roku samochody były u dealerów, a wszystkie sieci telewizyjne transmitowały od rana taką oto reklamę.
Więc kto tylko poszedł do jakiegokolwiek dealera Forda w USA (a było ich nie zgadniecie - 8160) mógł Mustanga zobaczyć na własne oczy. Sprytne, prawda? Ale nie mógł go kupić. Dostawał on listę wyposażenia, silników oraz cen i mógł zamówić wymarzony samochód w konfiguracji jaka się tylko danej osobie zamarzyła (która w głównej mierze zależała od zasobności portfela). Czy taki ruch się opłacił? Oczywiście. Pierwszego dnia zamówiono ponad 22 tysiące samochodów. Nigdy potem żaden samochód nie zebrał tylu zamówień pierwszego dnia sprzedaży. Przedtem też nie - Mustang to jedyny na świecie samochód z takim wynikiem. Do końca roku 1964 sprzedano prawie pół miliona Mustangów.
W roku 1965 do gamy nadwoziowej dołącza fastback. W tym też roku Mustanga zauważa Caroll Shelby i buduje model G.T. 350. Shelby dodał elementy stylistyczne (charakterystyczne żaluzje tylnej szyby i wlot powietrza na masce) oraz namalował rajdowe pasy przez środek samochodu.
Liczba 350 miała oznaczać ilość, w jakiej powstanie ta wersja. Czas pokazał, że ta wersja cieszy się znacznym powodzeniem i 350 to była ilość pierwszej serii. Potem powstały kolejne G.T. 350; są produkowane do dziś i liczone są w dziesiątkach (o ile nie setkach) tysięcy.
Mustang pierwszej generacji (roczniki 1964 i 65) w liczbach
Wymiary:
Długość: 4610 mm (widzicie tu jakim wyzwaniem było dla projektantów zmieszczenie 4 osób w aucie o długości mniej więcej Passata?)
Szerokość: 1730 mm
Wysokość: 1300 mm.
Silniki Mustanga pierwszej generacji: od 2,8 litra R6 o mocy 101KM do 7,0 V8 o mocy 375 KM w modelu Boss 429 (na zdjęciu powyżej).
I tak narodziły się Pony Cars, mniejsi bracia Muscle Cars. Nazwa Pony pochodzi od Mustanga - pierwszego w tym segmencie.
1. Nie wiem jak u Forda, ale najmocniejszy silnik w Camaro to 7.0 430HP, sprint do setki w 5.2sek a przejazd na 1/4 mili większy o ok 2s względem Challengera, mowa oczywiście o ZL1 COPO 2. Tylko Mustang był produkowany ciągiem. Camaro też miało przerwę 2002-2009 3. Pontiac Firebird był i jest Pony Carem. Jakby był sportowym samochodem a nie Pony to Camaro również, gdyż to praktycznie ten sam samochód. Różnią się tylko karoserią i nie elementami wnętrza - chodź też nie wszystkimi 4. Trzeba dodać, że Camaro z nich wszystkich było najlżejsze bo ważyło ok 1500kg a Mustang i Challenger ponad 1700kg. Jednak jeszcze lepszym zaskoczeniem był Pontiac Firebird, który ważył nie całe 1400 kg
Odpowiedz@CamaroFanBoy: 1. W opisie skupiłem się na roczniku 1968 (dla mnie najładniejszym Camaro - bez trójkątnych szybek oraz z szałową wersją SS. Wtedy największym był opisywany silnik. Ten 431 konny wprowadzili w 1969. 2. Racja - poprawiłem. 3. Oj nie. W 1972 kiedy przyszedł kryzys paliwowy i dość restrykcyjne normy emisji spalin Pontiac jak wszyscy producenci obniżył moc silników. Jednak zauważyli lukę w przepisach na której skorzystało Corvette. Mianowicie przepisy te nie dotyczyły aut sportowych. Dlatego też Pontiac w 1973 przestał być pony, a stał się samochodem sportowym. A wiesz jaka była różnica? Samochód by zostać sportowym musiał spełniać ostrzejsze normy bezpieczeństwa. Wystarczyło zatem zamontować zderzak Endura. I można było przestać się martwić odgórnie narzuconą przez rząd mocą 190 KM. Sprytniejsi (w tym Pontiac) na tym skorzystali i ich sprzedaż po chwilowym załamaniu znów pogalopowała w górę. 4. Waga Camaro - od 1475 w bazowej z 1967 wersji 230 do 1671 z silnikiem 427 i automatem z 1969. Mustang z 1965 ważył od 1141 kg w wersji podstawowej (fastback) do 1600 kg w wersji Boss 429 z 1969. Natomiast Challenger od 1364 kg do 1610 kg i był z tej trójki największy. Więc to raczej Camaro był najcięższy - wszystko tutaj: http://www.automobile-catalog.com/
OdpowiedzDobra już się wyjaśniło ty porównujesz ogólnie teraz, a ja porównywałem najmocniejsze wersje. ZL1 COPO wszędzie ma 1498kg,a na stronie podanej przez Ciebie ZL1 nawet nie ma. Co do Firebirda zawsze był traktowany jako Pony do ostatnich lat produkcji i nigdzie nie znalazłem info żeby było inaczej. Jakieś źródło poproszę, bo nawet właściciele takowych mówią, że to Pony
Odpowiedz@CamaroFanBoy: http://www.motortrend.com/used_cars/64/sports_cars/pontiac/firebird/specifications/ Nawet Amerykanie go zaliczają do aut sportowych. To wszystko (cała jego historia) było pięknie opisane na stronie Pontiaca, która jeszcze rok temu była świetną stroną zrzeszającą fanów z forami itp. A teraz pozostały resztki i głównie GM tam się panoszy. Zresztą przejście z grupy pony do grupy aut sportowych było płynne i dość naturalne - jak pisałem - tej grupy nie obowiązywały restrykcje mocowe i Pontiac moim zdaniem dobrze zrobił usportowiając auto. Inaczej do roku 1981 musiałby mieć odgórnie ograniczoną moc do 190 a po 1979 do 225 KM. A miał po 340 i więcej koni.
OdpowiedzNo ta strona, którą podałeś raczej nie jest dobrym źródłem bo tam Camaro to też Sport Car http://www.motortrend.com/used_cars/28/sports_cars/chevrolet/specifications/ Nie wiem skąd ty bierzesz te dane, że miał 340 koni i więcej bo nie miał. Od '75 do '81 nie przekraczał 225HP 75: Engines: 350 V8 155bhp. 400 V8 185 bhp, 310 lb-ft. 455 V8 200 bhp @ 3800 rpm, 330 lb-ft @ 2000 rpm. 455 (HO) V8 200 bhp. 76: Engines: 350 V8 155bhp. 400 V8 185 bhp, 310 lb-ft. 455 (HO) V8 200 bhp @ 3800 rpm, 330 lb-ft @ 2000 rpm. 77: Engines: 231 V6 105 bhp. 301 V8 135 bhp. 305 V8 (California). 350 V8 (California). 350 V8 155bhp. 400 V8 185 bhp, 310 lb-ft. 403 V8. 78: Engines: 231 V6 105 bhp. 301 V8 135 bhp. 305 V8 (California). 350 V8 (California). 350 V8 155bhp. 400 V8 185 bhp, 310 lb-ft. 403 V8. 79: Engines: 231 V6 105 bhp. 301 V8 135 bhp. 305 V8 (California). 350 V8 (California). 350 V8 155bhp. 400 V8 185 bhp, 310 lb-ft. 403 V8. I tak dalej.... Zresztą to samo się tyczyło Camaro 2nd gen, te same moce (prawie) Trochę więcej info tutaj chociażby http://musclecars.howstuffworks.com/muscle-car-information/how-muscle-cars-work7.htm
Odpowiedz