Ford RS200 to czystej krwi rajdówka grupy B, powstał właściwie tylko po to, żeby brać udział w tych wyścigach.
Pierwotny projekt Forda, Escort RS 1700T, nie był zbyt udany i został odrzucony już w 1983 roku. Za to już w 1984 narodziła się prawdziwa bestia. Co ciekawe w przeciągu 2 lat wyprodukowano dodatkowo 200 egzemplarzy wersji drogowej. Wymagały tego przepisy FIA.
Co ciekawego skrywała pod sobą karoseria wyprodukowana z plastiku i włókna szklanego? Centralnie umieszczony silnik, który napędzał wszystkie 4 koła.
Był to dość nietypowy napęd, centralnie umieszczony silnik sprzężony był ze skrzynią biegów, która miała swoje miejsce z przodu samochodu. Dopiero stamtąd napęd przekazywany był również na tylną oś. Miało to zapewnić lepszy rozkład masy.
Przy produkcji podwozia pomagali Tony Southgate oraz John Wheeler, projektanci samochodów Formuły 1. Dzięki nim powstało zawieszenie oparte na dwóch wahaczach poprzecznych z podwójnymi amortyzatorami przy każdym z kół. To znacząco poprawiało właściwości jezdne tej konstrukcji.
Moc generowana była przez czterocylindrowy rzędowy silnik Ford/Cosworth "BDT" o pojemności 1,8 l wspomagany pojedynczą turbosprężarką. W wersji drogowej ten zestaw osiągał 253 KM, natomiast wersja rajdowa dysponowała mocą 355-456 KM w zależności od ustawień. Niestety model ten miał olbrzymie problemy z turbodziurą, co znacząco utrudniało rywalizację.
Mimo to Kalle Grundel zajął Fordem RS200 trzecie miejsce w odbywającym się podczas Mistrzostw WRC w 1986 Rajdzie Szwecji. Był to najlepszy wynik osiągnięty przez Forda w Grupie B.
Mogłeś wspomnieć jeszcze o RS 1600 która momentalnie została wyparta przez RS 2000
Odpowiedz