I tak, i nie. Fakt, że 99 był pierwszym długo produkowanym samochodem z silnikiem turbobenzynowym, ale nie wiem, czy można go określić pierwszym ogólnodostępnym i popularnym.
Pierwszym był Oldsmobile Cutlass, już wiele lat wcześniej. Cutlassa turbo produkowano bodajże przez 2 lata, ale sprzedało się więcej egzemplarzy, niż 99 turbo przez pierwsze 5 lat produkcji. Potem były jeszcze Corvair, 911 turbo i BMW 2002, ale faktycznie nie produkowano ich w zbyt dużych ilościach.
Za to niewątpliwie trzeba Saabowi przyznać palmę pierwszeństwa w zaprojektowaniu i wyprodukowaniu BEZPROBLEMOWEGO silnika z turbo. Wszystkie poprzednie kombinacje, łącznie z Porsche i BMW były oparte na dołożeniu turbosprężarki do normalnego silnika wolnossącego, a więc sypało się to nagminnie. Saab zaprojektował od podstaw silnik i od 99 zaczęła się seria znakomitych turbobenzynowych silników Saaba - rodzina oznaczana jako Bxxx.
I tak, i nie. Fakt, że 99 był pierwszym długo produkowanym samochodem z silnikiem turbobenzynowym, ale nie wiem, czy można go określić pierwszym ogólnodostępnym i popularnym. Pierwszym był Oldsmobile Cutlass, już wiele lat wcześniej. Cutlassa turbo produkowano bodajże przez 2 lata, ale sprzedało się więcej egzemplarzy, niż 99 turbo przez pierwsze 5 lat produkcji. Potem były jeszcze Corvair, 911 turbo i BMW 2002, ale faktycznie nie produkowano ich w zbyt dużych ilościach. Za to niewątpliwie trzeba Saabowi przyznać palmę pierwszeństwa w zaprojektowaniu i wyprodukowaniu BEZPROBLEMOWEGO silnika z turbo. Wszystkie poprzednie kombinacje, łącznie z Porsche i BMW były oparte na dołożeniu turbosprężarki do normalnego silnika wolnossącego, a więc sypało się to nagminnie. Saab zaprojektował od podstaw silnik i od 99 zaczęła się seria znakomitych turbobenzynowych silników Saaba - rodzina oznaczana jako Bxxx.
Odpowiedz