Paradoks - wersja VW
Wszyscy kojarzą Garbusa, czyli samochód wyprodukowany w rekordowej liczbie egzemplarzy. Większość kojarzy zapewne, że pomysłodawcą był Hitler, który nakazał Ferdynandowi Porsche zaprojektowanie samochodu dla ludu i tak narodził się Garbus...Spójrzcie na obrazek. Na pierwszy, drugi, trzeci i każdy następny rzut oka przedstawia on Garbusa, zapewne w fazie któregoś z prototypów, nieprawdaż?Otóż tak i nie. Owszem, obrazek przedstawia prototyp samochodu, z którego następnie powstał Garbus. Ale nie przedstawia Garbusa. Na zdjęciu jest czeska Tatra V570 z 1931 roku (powstała 7 lat wcześniej niż Garbus) i jest jego pierwowzorem.A mówiąc wprost, Porsche ordynarnie wręcz zerżnął projekt Garbusa z Tatry, a po aneksji Czechosłowacji w 1938 roku wziął całą dokumentację, w tym także nowego modelu Tatry, T97 i w postaci praktycznie niezmienionej rozpoczęto produkcję tego modelu jako VW Garbus.Kopia jest na tyle dokładna, że do renowacji Tatry T97 można wykorzystać części pierwszej serii Garbusa - mechanika jest IDENTYCZNA, różnią się jedynie elementy poszycia.Po wojnie w 1961 roku Tatra wytoczyła proces VW, który VW przegrał - musiał zapłacić kwotę która w przełożeniu na dzisiejsze wartości jest równowartością 30 miliardów euro. To dlatego przez następne prawie 15 lat VW klepał archaicznego garbusa, nie było go stać na zaprojektowanie niczego nowocześniejszego.Czyli podsumowując - najpopularniejszy samochód świata i prawdopodobnie najbardziej znany obok Forda T VW Garbus NIE JEST NIEMIECKI, ALE CZESKI.
by
polak
Fajnie wiedzieć :) Niemcy to oszuści :D
Odpowiedzzawsze tak bylo nie raz historia pokazala ze silniejszy ma zawsze wieksze prawo i przywileje
OdpowiedzO widzisz, niezła ciekawostka ;) szczerze mówiąc jestem zaskoczony :)
OdpowiedzTo w Polsce nie jest aż tak źle :) (mam na myśli Fiaty 125-126 i spółka)
Odpowiedz@Italianiec: 125p i 126p to były bardzo dobre samochody jak na swoją klasę i rocznik powstania.
Odpowiedz@polak co nie zmienia faktu, że polskość tych modeli kończy się na tym, że były produkowane w Polsce
Odpowiedz@Italianiec: Tylko że nikt ich nie uważa za samochody polskie. Fakt żę Polacy trochę się do ich konstrukcji przyłożyli, ale baza jest włoska i tego nikt nie zaprzecza.
Odpowiedz@polak Twoje pierwsze zdanie jest argumentem do dyskusji. Nieraz się trafiały przypadki wychwalania polskiej motoryzacji pisząc o tych fiatach. Teraz to troche ucichło (na tej stronie). Było jeszcze pare modeli Fiata produkowanych w Polsce, ale tamte nie są tak uważane za Polskie
OdpowiedzParadoksem jest też to, że mimo tego iż pomysłodawcą był Hitler, Garbus jest symbolem pokoju.
Odpowiedz@serekczek55 tak samo swastyka, jest pozytywnym symbolem, w Azji jest powszechnie stosowanym symbolem szczęścia i pomyślności. To Hitler wszysto spiepszył.
OdpowiedzBędzie paradoks wersja Mercedes, Porsche, Opel?
OdpowiedzZmodyfikowano 1 raz. Ostatnia modyfikacja: 24 sierpnia 2014 o 21:17
@polak, to człowiek, który obnaża niewygodną prawdę dla co niektórych. Brawo!
Odpowiedz