Rozrząd Desmodromiczny
Ciekawe rozwiązanie, gdzie zamykany zawór był nie przez wszechobecną sprężynę, a krzywkę. Co najlepsze: eliminuje straty związane z pokonaniem siły działania sprężyny (btw. przy np. 5000 obr./ min. to bardzo duża siła).
by
szopen
Niedopisałem: sprężyna ma bezwładność, gdzie przy wielkich prędkościach obrotowych może nie domykać zaworów. Najskuteczniejsze i najciekawsze wydaje się być rozwiązanie Mercedesa z 1954. Dziś stosowane przez Ducati.
Odpowiedzfajne rozwiązanie, tzn wiedziałem o nim od dawna i tak samo długo zastanwiam sie poco to robia, koszt produkcji i poziom komplikacji sa znaczne, a przeciez cały świat radzi sobie z rozrządem ze sprężynkami
Odpowiedz@slivex: W normalnych silnikach radzą sobie zwykłe sprężyny, ale tam gdzie sa osiągane bardzo duże prędkości obrotowe to już nie bardzo. Kolega wyżej napisał dlaczego. Ale również są stosowane zamiast zwykłych sprężyn "sprężyny" gazowe. Wydaje mi się że są one stosowane w F1.
Odpowiedz@Tomson2244: w silnikach motocyklowych są stosowane konwencjonalne sprężynki i jakos nie ma problemy z czasem ich reakcji nawet do 15-16 tysięcy obrotow na minute, rozumiem że desmo jest lepsze ale tak na prawde nie jest potrzebne
Odpowiedz@slivex: No dobra ale pomyśl ile energii jest traconej na otwieranie takich zaworów.
Odpowiedz@Tomson2244: exactly ;) Im szybciej poruszają się zawory, tym potrzeba większej energii aby pokonać siły tarcia i sprężyny. Jak podskoczysz na stopach i wylądujesz, to nie ważysz przez ten moment, tyle co na początku. Analogicznie ze sprężyną: wysokie obroty = wysoki opór.
Odpowiedz