Momencik, trwa przetwarzanie danych   loading-animation

MotoKiller.pl

Pokaż menu
Szukaj

Seria motocykle i motorowery PRL: #4 MZ ETZ 250

Producent: MZ - Motorradwerk Zschopau, obecnie Motorenwerke ZschopauMiejsce produkcji: Zschopau, Niemiecka Republika DemokratycznaLata produkcji: 1981-1989Informacje o silniku: Silnik EM250 to dwusuw z przepłukiwaniem zwrotnym chłodzony powietrzem. Wadą silników EM250 jest niski moment obrotowy w zakresie do 3000 obrotów i jego szybki przyrost powyżej tej wartości. Sam przebieg momentu obrotowego wykazuje dwa szczyty, jeden dla obrotów 3500 i drugi dla 5200 obr/min. Jest to tzw. podwójna biegunowa, często występująca w silnikach dwusuwowych o sporym wysileniu, z rozrządem tłokowym. W praktyce objawia się to tym, iż motocykl rozpędza się dość ospale z niskich obrotów, aby energicznie przyśpieszać, gdy obroty silnika osiągają poziom powyżej 3000-3500. Jednak cecha ta występowała we wszystkich ówcześnie produkowanych motocyklach z silnikiem dwusuwowym o takim samym rozrządzie i zbliżonym wysileniu.Ciekawostką konstrukcji silnika jest umieszczenie sprzęgła na wale korbowym. Zapewnia to w przypadku jednocylindrowca spokojniejszą pracę na biegu jałowym i na wolnych obrotach dzięki większej masie wirującej. Moment obrotowy silnika przenoszony jest poprzez przekładnię zębatą na precyzyjną 5 biegową skrzynię biegów, a dalej łańcuchem rolkowym w osłonie na tylne koło.-Maks. moc przy ok. 5500 obr/min : 21 KM (15,5 kW)-Maks. moment obrotowy przy ok. 5200 obr/min : 27,4 Nm (2,8 kGm).-Silnik powinien być smarowany mieszanką paliwa z olejem o proporcji 50 : 1.Przy poprawnym użytkowaniu, silnik wytrzymuje przebieg 30 – 40 tysięcy kilometrów. Po takim przebiegu konieczna jest wymiana tłoka, łożysk na wale oraz regeneracja (a najlepiej wymiana na nowy) wału korbowego i szlifowanie cylindra. Trwałości sprzyja stosowanie dobrej jakości oleju w mieszance paliwa z olejem oraz unikanie wysokich obrotów przy zimnym silniku. Jak większość dwusuwów także silnik 250-tki jest wrażliwy na jazdę na zbyt niskich obrotach przyśpieszającą zużycie łożyska wału korbowego, oraz na przegrzanie (piłowanie w miejscu, palenia gumy itd). Takie postępowanie w skrajnych przypadkach prowadzić może do uszkodzenia tłoka i cylindra.Historia modelu:-1981 – wprowadzenie na rynek modelu ETZ 250-1982 – hamulec tarczowy z przodu (duża zaleta), rzadko spotykane w tych rocznikach-1983 – wyłącznik światła hamowania w kole przednim-1983 – gumowe mieszki faliste na przednich widelcach (spotykane również wcześniej)-1985 – nieco zmieniony obrotomierz (brak skali czerwonej)-1985 – inne gumy na licznikach-1985 – akumulator 12V 5Ah,poprzednio 9Ah-1987 – elektroniczny zapłon w 250E-1987 – nowy tłumik dla ETZ 250-1987 – automatyczny dozownik oleju (pompa Mikuni)-1987 – nowy gaźnik 30N3-1 dla ETZ 250 (później w 251)-1987 – reflektor halogenowy z żarówką H4-1988 – nowy przełącznik świateł z jedną wiązką przewodów-1989 – zakończenie produkcji ETZ 250
by Babcia_Irenka
Zobacz następny
Dodaj nowy komentarz
Udostępnij