Oto elementy, które zużywają się w typowym przednim zawieszeniu
Oto elementy, które zużywają się w typowym przednim zawieszeniu. Podajemy koszty ich napraw i szacunkową wytrzymałość./OpelPrzednie zawieszenie zużywa się znacznie szybciej od tylnego. Wynika to m.in. z tego, że jest obciążone silnikiem i zawiera w sobie układ kierowniczy oraz - zwykle - przekazuje napęd. Co ciekawe, częściej naprawia się elementy przy prawym kole niż przy lewym. Wytłumaczenie jest proste: prawa strona drogi jest bardziej nierówna niż jej środek. Prawą stroną samochodu zwykle wjeżdża się także na krawężniki podczas parkowania. Poniżej prezentujemy najczęściej wymieniane elementy przedniego zawieszenia typu McPherson - najbardziej popularnego na rynku. Jego szczegółową diagnostykę może wykonać tylko mechanik, ale właściwa interpretacja niepokojących odgłosów pozwala kierowcy wstępnie oszacować zakres i koszty naprawy.Każdy wahacz ma najczęściej jeden sworzeń i dwie tulejki. Ta druga na zdjęciu jest niewidoczna. /Motor1. Łożysko kolumny McPhersonaŁożysko kolumny McPhersona łączy kolumnę z nadwoziem i umożliwia jej skręt razem z kołem.Objawy zużycia: głośne skrzypienie podczas skręcania kołami w trakcie manewrów parkingowych.Wymiana, koszty: trzeba zdemontować całą kolumnę i wymienić łożysko. Jego cena to zwykle ok. 150-200 zł. Wymiana kosztuje ok. 100 zł.Wytrzymałość: nawet 100 tys. km.2. Łącznik stabilizatoraŁącznik stabilizatora łączy stabilizator z wahaczem lub z kolumną McPhersona. Stabilizator i łączniki ograniczają przechyły samochodu na zakrętach.Objaw zużycia: głośne stuki nawet na najdrobniejszych nierównościach.Wymiana, koszty: naprawa polega na odkręceniu starego łącznika i przykręceniu nowego. Koszt - od 30 do 150 zł.Wytrzymałość: 20-40 tys. km. Łączniki należą do najczęściej wymienianych elementów każdego zawieszenia.3. Łożysko kołaNa nim obraca się koło. W zależności od marki i modelu samochodu stosuje się łożyska "solo" lub całe zestawy z piastą (elementem, do którego przykręca się koło).Wymiana: kompletne piasty są zwykle przykręcane. Same łożyska wymienia się używając prasy. Ceny kompletnej usługi to średnio 200-300 zł.Wymiana: kompletne piasty są zwykle przykręcane. Same łożyska wymienia się używając prasy. Ceny kompletnej usługi to średnio 200-300 zł.Wytrzymałość: nawet 100 tys. km.4. Końcówka drążka kierowniczegoKońcówka drążka kierowniczego to przegub, który łączy drążek kierowniczy wychodzący z przekładni kierowniczej z kolumną McPhersona lub ze zwrotnicą.Objawy zużycia: jeśli podczas krótkich ruchów kierownicą na postoju słychać stuki, zazwyczaj ich przyczyną są właśnie zużyte końcówki drążków.Wymiana, koszty: wymiana polega na odkręceniu starych końcówek i przykręceniu nowych. Koszt wynosi ok. 50-100 zł. Niestety po tej usłudze trzeba regulować zbieżność, co kosztuje dodatkowo ok. 100 zł.Wytrzymałość: ok. 40-50 tys. km.5. Sworzeń i 6. TulejeSworzeń to przegub kulowy, który łączy wahacz ze zwrotnicą. Tulejki łączą wahacz z nadwoziem.Objawy zużycia: sporadyczne stukanie na nierównościach oraz luz na kole - kopnięcie w oponę sprawia, że koło poddaje się.Wymiana: najczęściej możliwa jest wymiana poszczególnych elementów czasem całego kompletu razem z wahaczem. Ceny poszczególnych elementów to 30-60 zł za sztukę. Komplet z wahaczem: ok. 200-350 zł.Wytrzymałość: sworznie - 40 tys. km, tuleje - 30 tys. km.7. Guma stabilizatoraGuma stabilizatora łączy drążek stabilizatora z nadwoziem samochodu lub ramą pomocniczą.Objawy zużycia: głuche stuki podczas jazdy na nierównościach.Wymiana, koszty: wymiana jest zwykle prosta i tania (już od 20 zł), ale potrzebny jest podnośnik warsztatowy.Wytrzymałość: po 20 tys. km zaczynają skrzypieć, po 30-50 tys. km wymagają wymiany.
by
Adam
Głośne skrzypienie podczas skręcania kołami w trakcie manewrów parkingowych jest nie tylko oznaką zużycia łożyska kolumny McPhersona, ale także pęknięcia jego aluminiowego siedzenia (taka aluminiowa miska oblana częściowo gumą o którą opiera się łożysko a całość wchodzi w kielich karoserii). U mnie łożysko było OK ale jego aluminiowe siedzenie pękło. Mówimy o OPLU. Nie zaszkodzi kupić te dwie rzeczy bo szkoda potem 2x rozbierać lub czekać na następny dzień by dokupić resztę części. Mówię o tym jak ktoś (bawi) się sam w garażu.
OdpowiedzŚwięte słowa, tym bardziej że najczęściej te części nie są takie drogie.
OdpowiedzZ obserwacji: Oryginalne przednie łożyska, w starszych przednionapędowych Oplach( Vectra A, Astra F itp), jeśli nie uszkodzą się przy wyjmowaniu przegubu z piastry, lub nie dostaną się przy naprawie do nich śmieci wytrzymują spokojnie ponad 300 000km.
OdpowiedzI właśnie mi pomogłeś tym artykułem, już się umawiam z mechanikiem na wymianę łożyska kolumny ;) Szukałem tego problemu już jakiś czas.
OdpowiedzJeszcze mógłby tu być wymieniony amortyzator ;p
OdpowiedzNiektórzy mają tych elementów trochę więcej, zwłaszcza wahaczy :)
OdpowiedzW Polsce (Astra F) łączników stabilizatora to nawet nie opłaca się wymieniać. Czasem wystarczy tydzień albo jedna większa dziura i jest pęknięty.
OdpowiedzCo do większej zużywalności prawej częsći podwozia... Dziury tak , co do krawężników zależy gdzie:D dodałbym jeszcze to że z prawej strony jesteśmy bardziej narażeni na warunki atmosferyczne, piach, sól;] Co do reszty w jakimś tam stopniu się zgodzę choć jest kilka rzeczy z którymi nie:D ale to już zostawię:D
OdpowiedzJa w moim Golfie MK4 mam do wymiany sworzeń i jedna gumę w prawym kole i sam sworzeń w drugim i z tego co patrzyłem to taniej, solidniej i szybciej wyjdzie wymiana kompletnego wahacza. Koszt dwóch kompletnych wahaczy z gumami i sworzniami to koszt rzędu 200-250zł a montaż jest bardzo łatwy i można samemu zrobić. Na szczęście tak jest w VW bo swego czasu gdy miałem Forda Focusa MK1 sam sworzeń wraz z śrubą która go trzyma która trzeba wymienić wychodziło 70 zł za jedną stronę + gumy itp x2 = ponad 300 zł :P
Odpowiedza mi stuka przy lewym przednim kole jak hamuję .... fiat bravo '99 sprawdzony na stacji diagnostycznej, zawieszenie i amortyzatory bez zarzutu ... diagnosta wyjechał autem na zewnątrz i dopiero po przejażdżce wychwycił stuki, ale nie wie co to. NO WŁAŚNIE, CO TO?
Odpowiedz